اثربخشی آموزش گروهی کوتاه مدت راه حل محور بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش-آموزان دختر متوسطه اول شهر کشکوئیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مشاهدات نشان می دهد که آموزش کوتاه مدت راه حل محور در زمینه مشکلات رفتاری و هیجانی و تحصیلی و نیز ارتقای مهارت های اجتماعی و ارتباطی در اقشار مختلف مراجعان ازجمله نوجوانان و دانش آموزان موثر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی کوتاه مدت راه حل محور بر حرمت خود و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر متوسطه اول انجام شد.

روش بررسی

طرح پژوهش نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه بود و به صورت پیش آزمون و مداخله و پس آزمون ارزیابی شد. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر کشکوئیه در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند. از میان مدارس متوسطه اول شهر کشکوئیه، یک مدرسه به طور تصادفی انتخاب شده و پس از غربالگری اولیه، 50 نفر از دانش آموزان دختر به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (25n=) و گواه (25n=) قرار گرفتند. به منظور اندازه گیری اضطراب امتحان از پرسشنامه اسپیلبرگر (1980) و برای اندازه گیری حرمت خود از پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت (1967) استفاده شد. برنامه مداخله در هشت جلسه 90دقیقه ای انجام پذیرفت. داده ها توسط تحلیل کوواریانس یک راهه با نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که به کارگیری مشاوره گروهی راه حل محور موجب افزایش حرمت خود (0٫001≤p) و کاهش اضطراب امتحان (0٫001≤p) دانش آموزان گروه آزمایش درمقایسه با گروه گواه می شود.

نتیجه گیری

باتوجه به نتایج پژوهش حاضر می توان بیان کرد که یک دوره درمان گروهی کوتاه مدت راه حل محور می تواند باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش حرمت خود دانش آموزان دختر متوسطه گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!