بررسی زیست سازگاری و پروفایل رهایش عصاره زنجبیل بارگذاری شده در نانوکپسول های هیالورونیک اسید برای کاربرد در پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زنجبیل در طب سنتی به عنوان داروی گیاهی تسکین دهنده درد و ضد التهاب استفاده می شود، و لی کاربرد آن به صورت سنتی با چالش های جدی مواجه است. یکی از راه های غلبه بر این مشکلات، بارگذاری عصاره زنجبیل در حامل های پلیمری می باشد. هدف این پژوهش، مشخصه یابی و بررسی میزان رهایش عصاره زنجبیل در نانوکپسول های هیالورنیک اسید برای کاربرد در پزشکی می باشد.

روش بررسی

در این تحقیق کاربردی، عصاره زنجبیل به عنوان داروی تسکین دهنده درد در نانوکپسول های هیالورونیک اسید با روش امولسیون بارگذاری گردید. مورفولوژی سطح، اندازه ذرات و بار سطحی، زبری سطح و گروه های عاملی موجود بر روی سطح نمونه ها به ترتیب با میکروسکوپ الکترونی نشر میدانی (FESEM)، روش تفرق دینامیکی نور(DLS)، میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) و طیف نگاری مادون قرمز تبدیل فوریه (FTIR) ارزیابی شد. هم چنین پایداری و رهایش زنجبیل از نانو کپسول ها با روش DLS و HPLC بررسی گردید. میزان زنده مانی سلول های فیبروبلاست در کنار نانو کپسول های حاوی عصاره زنجبیل با روش MTT ارزیابی گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS Inc, Chicago, IL; Version 16 آنالیز شدند. مقایسه آماری داده های به دست آمده توسط روش t-student در مقدار معنی دار 05/0P< انجام شد.

نتایج

میزان بارگذاری عصاره زنجبیل در نانوکپسول ها (EE%) 74% و متوسط قطر ذرات و بار سطحی نمونه ها به ترتیب nm431و mV10- محاسبه گردید. میزان بار سطحی منفی نمونه ها نشان دهنده پایداری حامل ها و عدم تجمع آن ها می باشد. هم چنین مورفولوژی سطح نانو کپسول ها به صورت ذرات نسبتا کروی مشاهده گردید. نتایج آزمون In vitro حاکی از 95٪رشد و تکثیر سلول های فیبروبلاست در کنار نمونه ها در مقایسه با نمونه کنترل (05/0<p) بود.
نتیجه گیری: نانوکپسول های هیالورونیک اسید پتانسیل بالایی برای رهایش عصاره زنجبیل در محل التهاب و درد دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1953 تا 1967
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!