روایت تجارب زیسته زوج های شاغل از عملکرد خانواده، بعد سلامتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عملکرد خانواده به وسیله اشتغال همزمان زوج دستخوش تغییراتی شده و مشکلات خاصی را برای خانواده و زوجین به همراه می آورد. از جمله ابعادی که در عملکرد خانواده زوج شاغل به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد، بعد سلامتی است. هدف پژوهش حاضر، استخراج تجارب زیسته زوج های شاغل از بعد سلامتی عملکرد خانواده بود.

روش بررسی

این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. طی این مطالعه، پژوهشگران با بهره گیری از نمونه گیری گلوله برفی، 12 زوج شاغل دارای رضایت زناشویی و 12 زوج شاغل دارای تعارض را با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب کرده و مورد مصاحبه قرار دادند. مصاحبه ها با استفاده از روش دیکلمن، آلن و تانر که دارای ماهیت تیمی بوده و در پدیدارشناسی تفسیری مرسوم است، مورد تحلیل قرار گرفتند. برای عملیات ذکر شده از نرم افزار MAXQDA12 نیز استفاده شد.

نتایج

تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها منجر به شناسایی 2 درون مایه اصلی شامل عملکرد سالم (با درون مایه های فرعی: کارکردهای روانشناختی زنان شاغل، کارکردهای روانشناختی زوج شاغل، کارکردهای اجتماعی زنان شاغل، کارکردهای اجتماعی زوج شاغل و سلامت معنوی) و عملکرد ناسالم (با درون مایه های فرعی: آسیب های جسمانی، آسیب های روانشناختی، آسیب های اجتماعی، آسیب های معنوی) شد.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد که اشتغال همزمان زوج، تاثیری دو سویه بر سلامتی آنان دارد. در سویه منفی، این امر کلیت سلامت جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی زوج را به خطر می اندازد. در سویه مثبت، مطلوبیت شرایط شغلی، ادراکات و نگرش های زوجی بیشترین تاثیر را بر سلامتی به عنوان یکی از ابعاد مهم عملکرد خانواده زوج های شاغل دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1993 تا 2016
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!