ارزیابی حساسیت اکولوژیک عرصه معادن در حال بهره برداری (مطالعه موردی: شهرستان طبس)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بهره برداری از معادن به عنوان یکی از رفتارهای متداول انسان در محیط زیست، پیامدهای اکولوژیکی متعددی برای اکوسیستم به ویژه زیست بوم بیابان دارد که منجر به تغییرات گسترده ای در این مناطق می شود. لذا هدف از این پژوهش، بررسی حساسیت اکولوژیک عرصه های معادن در حال بهره برداری با استفاده از مدل ارزیابی تخریب محیط زیست در شهرستان طبس است. در این راستا، لایه های ارتفاع، جهت دامنه و شیب از سنجنده ASTER و لایه NDVI برای تعیین میزان حساسیت پوشش گیاهی از تصاویر MODIS استخراج گردید. برای تهیه لایه های هم دما و هم بارش از داده های اقلیمی ایستگاه های طبس و نواحی همجوار استفاده شد. لایه های عمق خاک و مقاومت سنگ بستر برمبنای نقشه های خاک شناسی و زمین شناسی با مقیاس 1:50000 تهیه گردید. فراهم سازی لایه های کیفیت (EC) و عمق آب زیرزمینی براساس داده های ایستگاه های آب منطقه ای و چاه های پیزومتری صورت گرفت. نتایج نشان داد که به ترتیب 83/270547، 82/3751342، 61/1773999 و 04/45883 هکتار (63/4، 21/64، 36/30 و 78/0 درصد) در طبقه حساسیت اکولوژیکی مقاوم، نیمه حساس، حساس و آسیب پذیر قرار دارد. همچنین محدوده بهره برداری معادن شامل 62درصد از مساحت منطقه می باشد که بیشترین سطح آن (66/658047 هکتار) در کلاس های حساس و نیمه حساس با کد آسیب پذیری 2 و 3 واقع شده و نیازمند توجه ویژه مدیریتی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!