نقش سوگیری تازه گرایی در تشکیل الگوی تداوم؛ شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مطالعات نشان داده وجود روندهای قیمتی نظیر تداوم در بازار سرمایه، فرصت کسب بازده غیرعادی ایجاد می کند. ازجمله دلایل ایجاد تداوم، فروواکنشی سرمایه گذاران به قیمت های مرجع عنوان شده است که ناشی از سوگیری های رفتاری است. در این پژوهش نقش سوگیری تازه گرایی در تشکیل الگوی تداوم بررسی می شود.

روش

پژوهش از نوع مطالعات پس رویدادی است که با استفاده از روش مطالعه پرتفوی و با داده های به دست آمده از 108 شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 10 ساله از ابتدای 1386 تا انتهای 1395 و انتخاب سه قیمت مرجع حداکثر قیمت 13، 26 و 52 هفته، انجام می شود. همچنین، آزمون های قوت برمبنای مدل سه عاملی فاما-فرنچ و مدل فاما-مک بث با حضور متغیرهای کنترل اعمال می شود. 

یافته ها

استراتژی های تداوم مبتنی بر قیمت های مرجع 13، 26 و 52 هفته در پرتفوی های 20 درصد سهام برنده-بازنده به ترتیب برابر با 0، 8.2 و 8.1 درصد است که دو مورد اخیر دارای معناداری آماری است. با دوره های انتظار 3 و 6 ماهه، استراتژی مبتنی بر حداکثر قیمت 26 هفته در بیشتر سطوح پرتفوی معنادار است و این بازده با تعدیل عوامل ریسک نیز برقرار است. با آزمون های قوت، نتایج حاصل مورد ارزیابی قرار گرفت و شواهد حاصل حاکی از معناداری یافته ها در حضور متغیرهای کنترل است.

نتیجه گیری

استراتژی تداوم مبتنی بر حداکثر قیمت 26 هفته ناشی از سوگیری تازه گرایی (که با نسبت تازه گرایی تعریف می شود)، عملکرد بالاتری در مقایسه با استراتژی های مبتنی بر سایر قیمت های مرجع دارد که می تواند با پدیده به روزرسانی نقاط مرجع قابل توضیح باشد. همچنین این عملکرد با افزایش دوره انتظار بهبود می یابد.

دانش افزایی

در این پژوهش نقش سوگیری تازه گرایی و اثر انتظار با سه قیمت مرجع بررسی می شود و حداکثر قیمت 26 به عنوان یک قیمت مرجع قابل تامل مطرح می گردد که می تواند در کنار سایر قیمت های مرجع مطرح در تئوری (نظیر حداکثر قیمت 52 هفته) برای تعریف استراتژی تداوم مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!