چالش های ایمن سازی گزارشگری مالی در ایران: رویکرد نظریه پردازی زمینه بنیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

به دلیل نقش مهمی که در سال های اخیر بورس اوراق بهادار در زندگی اقشار مختلف مردم پیدا کرده، امروزه توجه به موضوعات حول گزارشگری مالی قابل فهم، مربوط، قابل اتکاء، شفاف و ایمن و همچنین توجه به مسائل و چالش ها برای ایمن سازی گزارشگری مالی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالش های ایمن سازی گزارشگری مالیبا بکارگیری روش نظریه پردازی زمینه بنیان می باشد.

روش

در این پژوهش، با بکارگیری روش نظریه پردازی زمینه بنیان، از طریق مصاحبه با 23 نفر از خبرگان و افراد صاحب نظر به روش نمونه گیری گلوله برفی یا زنجیره ای و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه، چالش های ایمن سازی گزارشگری مالی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، با بهره گیری از کدگذاری های زمینه بنیان، مفاهیم، مقوله ها، مشخصات و ابعاد مقوله ها که به عوامل زمینه ای، شرایط علی، راهبردها، شرایط مداخله گر و پیامدها طبقه بندی شده اند، استخراج گردیدند و با نظرات خبرگان حرفه ای، الگوی ارائه شده مورد تائید قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها بیانگر چالش های فراوانی در ابعاد مختلف جهت ایمن سازی گزارشگری مالی در ایران است. چالش های عمده در زمینه ایمن سازی گزارشگری مالی از دیدگاه مشارکت کنندگان بیشتر مبتنی بر شرایط اقتصادی، دولتی بودن اقتصاد، قصور در پیاده سازی صحیح ماده 44 قانون اساسی، پایین بودن ضمانت اجرایی، فقدان فرهنگ پاسخگویی- پاسخ خواهی، چالش های حرفه حسابرسی و ضعف های عمده در سیستم کنترل های داخلی بوده است.

نتیجه گیری

 چالش های مطرح شده می تواند یک زنگ خطری برای نظام حسابداری و گزارشگری مالی باشد و اگر به موقع شناسایی و مرتفع نشوند، ممکن است حتی شرکتها را از حوزه رقابت پذیری و تنوع بخشی دور سازد.  

دانش افزایی

 یافته های پژوهش علاوه بر توسعه مبانی نظری ایمن سازی گزارشگری مالی، حاوی مفاهیم ارزشمندی برای مدیران شرکتها و مراجع حرفه ای درباره اهمیت گزارشگری مالی شرکتها می باشد. با وجود اهمیت گزارشگری مالی، تاکنون چالش های گزارشگری مالی مورد بررسی قرار نگرفته که ابعاد مختلف آن در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!