ارائه الگوی پارادایمی از دلایل اعتمادزدایی از نظام سلامت در رسانه های اجتماعی و ارائه خط مشی مطلوب مواجهه با آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارتباط پزشک و بیمار یکی از مهم ترین ارتباط انسانی در نظام سلامت بوده و اعتماد اساس این ارتباط است. از طرفی نظام سلامت به دلیل ارتباط با همه سطوح جامعه، حساسیت برانگیزبودن، ظرفیت ایجاد هیجان و مرتبط بودن با سلامتی افراد فرصت بهتری برای شایعه سازی و در نتیجه تاثیر بر اعتماد دارد. ساخت و انتشار شایعه و اخبار کذب در رسانه های اجتماعی در خصوص تجربیات پزشکی و مولفه های موثر بر نظام سلامت موضوعی مهم و البته نوین جهت بررسی و انجام یک مطالعه است.

مواد و روش ها

این مقاله با استفاده از مصاحبه و برگزاری جلسات گروه کانونی تلاش کرده است در چارچوب روش گرندد تئوری یک الگو از چرایی اعتمادزدایی ارائه کند.

یافته ها

از آنجا که یکی از جدی ترین نیازها و منافع ذی نفعان حاکمیتی کنترل ساز و کار تولید و توزیع اخبار کذب و شایعه در رسانه های اجتماعی است و همچنین مشاهدات پژوهشگر در سطح رسانه های اجتماعی گواهی می داد که بخش قابل توجهی از شایعات در فضای رسانه های اجتماعی به نوعی به سلامت و نظام سلامت مرتبط است، محقق بررسی و تحلیل این موضوع را برای مقاله خود در نظر گرفته است. در این مطالعه نشان داده شد عدم مسوولیت حقوقی در خصوص محتواهای منتشرشده باعث شده است انتشار شایعه در رسانه های اجتماعی با کم ترین هزینه امکان پذیر و معمول باشد. عدم اطلاع رسانی صحیح، چرخه اقتصادی تولید شایعه و ناکارآمدی، عوامل اصلی ایجاد و انتشار شایعه در خصوص نظام سلامت هستند. پژوهش حاضر نشان می دهد که این همه باعث کاهش اعتماد به نظام سلامت در جامعه شبکه ای شده است.

ملاحظات اخلاقی

این مقاله با هزینه شخصی انجام شده و مستخرج از رساله دکتری در رشته مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران است.

نتیجه گیری

به نظر می رسد تغییر نظام رسانه ای کشور به سمت مسطح شدن و از بین رفتن مکانیسم های کنترلی و دروازه بانی خبر، نظام سلامت را مانند دیگر نظام های حاکمیتی در مدیریت اخبار مربوط به خود دچار مشکل کرده  است. از این رو پیشنهاد می شود بخش های از نظام سلامت که وظیفه مدیریت برند و تصویر کلان نظام سلامت و شبکه بهداشت کشور را دارند، در درجه اول ضمن درک تغییر نظام رسانه ای و به تبع نظم اجتماعی به سمت نظم شبکه ای باید نقش کنشگری خود را افزایش دهند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!