تدوین مدل تلفیقی تخصیص بهینه آب با رویکرد بازی های همکارانه مطالعه موردی: سد شهید رجایی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رشد جمعیت و محدودیت منابع آب، موجب اهمیت بهره برداری بهینه از منابع موجود شده است. نگرانی اصلی در زمینه مدیریت منابع آب، تخصیص عادلانه است. بنابراین، تخصیص بهینه منابع با درنظر داشتن مطلوبیت ذی نفعان و محدودیت های فیزیکی مسئله امری ضروری است. در این پژوهش، رویکرد نظریه بازی ها برای تخصیص آب از سد شهید رجایی با توجه به تقسیم عادلانه سود میان ذی نفعان مورد استفاده قرار گرفته است. ابتدا مقدار آب قابل دسترس با سیاست بهره برداری استاندارد تعیین و سپس مدل بهینه سازی تخصیص آب با رعایت عدالت بدون توجه به سود اقتصادی تدوین گردید. این مدل برای تعیین سهم آب شرکت کنندگان در ائتلاف ها اجرا شد. سپس، ائتلاف های ممکن به منظور افزایش سود کلی سیستم با روش شاپلی تشکیل و سود حاصل از هر ائتلاف محاسبه گردید. درنهایت، به منظور تخصیص مجدد سود به بازیکنان جهت ترغیب آن ها به شرکت در ائتلاف کل از رابطه ارزش شاپلی استفاده شد. تلفیق مدل بهینه سازی الگوریتم ژنتیک با نظریه بازی های همکارانه به روش شاپلی کریسپ از نوآوری های این پژوهش می باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که استفاده از روش پیشنهادی سود ذی نفعان را افزایش می دهد به طوری که با تشکیل ائتلاف کل، سود ذی نفعان بین 6 تا 16 درصد و سود کلی سیستم 10 درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش سود با مدل تلفیقی پیشنهادی بدون نیاز به هیچ گونه هزینه اضافی و تنها با تغییر در مدیریت بهره برداری قابل اجرا خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
695 تا 708
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!