هنجاریابی مقیاس سنجش ارزش های حرفه ای پرستاری در دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حرفه علوم پزشکی تنها محدود به کسب دانش و مهارت مورد نیاز نیست بلکه مستلزم برخورداری از ویژگیهای انسانی خاصی است که برای پرداختن به این حرفه ضروری است. پرستاران مسئولیت دارند در حیطه شغلی خود بر مبنای ارزش های حرفه ای تصمیم گیری و فعالیت کنند. هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه ارزش های حرفه ای پرستاری در دانشجویان است.

روش کار

در این مطالعه پیمایشی همبستگی، 220 نفر از دانشجویان ترم شش تا هشت دانشکده پرستاری مامایی مشهد در سال 1394 به شیوه سرشماری در مطالعه شرکت کردند. روایی سازه این ایزار به روش تحلیل عاملی بررسی شد. در تحلیل عوامل پرسشنامه ارزش های حرفه ای پرستاری از روش تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی، مولفه های اصلی،آزمون اسکری و روش چرخش متعامد از نوع واریماکس استفاده شد.

یافته ها

در تحلیل عوامل پرسشنامه ارزش های حرفه ای پرستاری از روش تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی، مولفه های اصلی، آزمون اسکری و روش چرخش متعامد از نوع واریماکس استفاده شد. سرانجام با توجه به نتایج معنادار آزمون کیزر مایر- الکین و کرویت بارتلت، سه عامل به دست آمد. این سه خرده مقیاس عبارتند از خرده مقیاس مراقبت، حرفه ای شدن و عملگرایی.

نتیجه گیری

طبق نتایج تحقیق حاضر پرسشنامه ارزش های حرفه ای فرم اصلاح شده برای اندازه گیری ارزش های حرفه ای دانشجویان واجد شرایط لازم می باشد. این پرسشنامه قدری متفاوت از پرسشنامه ای است که توسط ویس و شانک تدوین شده است و تعداد سوالات کمتری دارد که مانع خستگی آزمون شونده می گردد. لذا این پرسشنامه جهت سنجش ارزش های حرفه ای پرستاران مناسب می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!