اثرات استفاده مجزا و تلفیقی پروبیوتیک (Lactobacillus casei) و پربیوتیک (A- MAX) در جیره غذایی بر بیان ژن های مرتبط با رشد (GH وIGF1) در بچه ماهی کپورمعمولی (cyprinus carpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این آزمایش اثر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی (Lactobacillus casei)، پربیوتیک AMAX و تلفیق پروبیوتیک و پربیوتیک بر بیان ژن هورمون رشد (GH) و فاکتور رشد شبه انسولینی (IGFI) درماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio) مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور تعداد 180 قطعه ماهی کپور با میانگین وزنی 0/35±23/7 گرم به مدت 8 هفته با جیره های آزمایشی حاوی CFU/gr 107 (لاکتوباسیلوس کازئی)، 0/1 % پربیوتیک AMAX و ترکیب پروبیوتیک و پربیوتیک و جیره شاهد تغذیه شدند. در پایان دوره، از بافت کبد و مغز نمونه برداری شد و استخراج RNA انجام گرفت، برای سنتز  cDNA از کیت Suprime Script RTase استفاده شد و بیان ژن های مذکور با استفاده از Real time PCR مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان داد در گروه های تغذیه شده با پروبیوتیک، پربیوتیک و تلفیق پروبیوتیک وپربیوتیک میزان بیان ژن IGF1 به ترتیب 5/94، 5/68، 7/87 برابر گروه شاهد بود. هم چنین بیان ژنGH به ترتیب 9/25، 8/88، 17/35 برابر گروه شاهد بود. اختلاف معنی داری در هر دو ژن تغذیه شده با تلفیق پروبیوتیک وپربیوتیک با تیمارهای مجزای پروبیوتیک و پربیوتیک مشاهده شد (0/05>P).نتایج این مطالعه نشان دهنده اثرات مفید لاکتوباسیلوس کازئی و پربیوتیک AMAX به ویژه به صورت تلفیقی بر شاخص های رشد ماهی کپور می باشد (0/05>P).
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!