تحلیل نشانه شناختی تصاویر روی جلد دیوان های شعری ابراهیم نصرالله (بررسی موردی: دیوان های «نعمان یسترد لونه» و «فضیحه الثعلب»)
ابراهیم نصرالله از برجسته ترین شاعران مقاومت فلسطین است که با استفاده از سمبل و زبان نشانه، آثار شعری فراوانی در دفاع از فلسطین و مبارزه با استکبار و استبداد نیروهای مداخله جو و رژیم اشغالگر سروده است. دو دیوان «فضیحه الثعلب» و «نعمان یسترد لونه» از جمله دیوان های شعری مشهور او در زمینه نقد جنگ و ظلم و ستم استعمارگران و دعوت به مبارزه، ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین است که سرشار از نشانه و نماد می باشند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف کشف کدها و لایه های پنهان تصاویر طرح جلد دو دیوان مذکور، به بررسی و تحلیل تصاویر رسم شده در این دو دیوان، به عنوان بخش فرامتنی کتاب ها، بر اساس نظریه نشانه شناسی می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که طرح روی جلد هر دو دیوان، بر خلاف طرح جلد بسیاری از کتب که تنها زینت بخش کتاب است، کاملا با محتوا و اندیشه ی اصلی اثر هماهنگ بوده و عامل گسترش دهنده متن است. همچنین رمزگان های تصویری و زیبایی شناختی موجود هر دو دیوان، در راستای هدف و مقصود اصلی نویسنده و پیام اصلی متن طراحی شده اند. عوامل بصری مانند رنگ، خط، بافت، فضا و شکل تصاویر از جمله عناصر ایجاد هماهنگی در تصاویر طرح جلد دو دیوان به شمار می روند که نشان از دانش بصری کتاب ها دارد. شاعر در راستای بیان مقصود خود، درطرح روی جلد هر دو دیوان از رنگ هایی با طیف رنگی و در طراحی تصاویر بخش های فرعی دیوان «نعمان یسترد لونه» از فضای سفید، سیاه، خاکستری بهره برده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.