نقد پسااستعماری رمان غدا یوم جدید اثر عبدالحمیدبن هدوقه (مطالعه موردی: نژادگرایی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ادبیات هر ملتی از مولفه هایی تشکیل شده که در واقع بهترین و شاخص ترین گزینه برای آشنایی با نگرش ها و جهان بینی آن ملت ها است. وقتی سخن از نگرش یک ملت در برابر استعمار به میان می آید، ادبیات پسااستعماری سهم بزرگی در بیان رویکردها و موضع گیری آن ملت، در برابر استعمار بیگانه داشته و پیامدهای حضور استعمار در عرصه های گوناگون فکری و فرهنگی را به تصویر می کشد. الجزایر از جمله کشورهایی است که حضور طولانی مدت فرانسه در آن، سبب پیدایش گسترده ادبیات پسااستعماری گشته است. رمان«غدا یوم جدید» اثر «عبدالحمید بن هدوقه» از جمله آثاری است که تاثیر نژادگرایی استعمار بر مردمان الجزایر را روایت کرده و پیامدهای آن را در عرصه های مختلف، در قالب داستانی واقع گرایانه به تصویر می کشد. پژوهش پیش رو کوشیده است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مهم ترین حوزه های تبعیض نژادی استعمار در رمان «غدا یوم جدید» را با ذکر نمونه، مورد تحلیل و واکاوی قرار داده و به این مسئله بپردازد که علل ظهور نژادگرایی استعمار در شخصیت های داستان چه بوده و راهکار نویسنده رمان برای خروج از این معضل چیست؟ تحلیل پسااستعماری رمان «غدا یوم جدید» حاکی از آن است که نژادگرایی استعمار در حوزه هایی چون: نژادگرایی زیستی، مذهبی، قضایی، انحصار شغلی و نژادپرستی درونی شده نمود پیدا کرده و نویسنده راه برون رفت از این بحران را تکیه بر فرهنگ و تاریخ بومی، دانش نسبت به اروپاییان، و همچنین تقویت روحیه وحدت، مقاومت و ظلم ستیزی در نهاد مردم می داند.

زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!