ارزیابی فعالیت سمیت سلولی، مطالعات برهمکنش با DNA و آنزیم تیوردوکسین ردوکتاز کمپلکس های ناجورهسته دوفلزی پلاتین-(II)طلا (I) به عنوان عوامل بالقوه ضدسرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
دارو های شیمی درمانی بر پایه ی فلزات پلاتین مانند داروی سیس پلاتین امروزه بطور وسیع در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرند. اما به دلیل عوارض جانبی زیاد استفاده از این ترکیبات محدود شده است. تمام تلاشهای امروزه برای طراحی داروهای جدید پلاتینی و همچنین داروهای هیبریدی از طلا و پلاتین می باشد که پایه عملکرد آنها مشابه سیس پلاتین است ولی دارای عوارض جانبی کمتر و طیف اثر بیشتر روی انواع سرطان باشند.
روش بررسی
در این مطالعه، فعالیت سمیت سلولی کمپلکس های ناجورهسته دو فلزی پلاتین(II)-طلا(I) بر روی رده های سلولی سرطانی دهانه رحم (Hela)، کولون (SW1116)، پستان (MDA-MB-231) و همچنین سالم پستان (MCF-12A) به روش MTT مورد بررسی قرار گرفت. مطالعات داکینگ مولکولی این ترکیبات با DNA و تیوردوکسین ردوکتاز (TrxR) به عنوان اهداف ترکیبات پلاتین و طلا توسط نرم افزارAutoDock 4.2 انجام گردید. با استفاده از روش ستاره دنباله دار فعالیت ژنوتوکسیسیتی بهترین ترکیب سیتوتوکسیک نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
در ارزیابی فعالیت سیتوتوکسیک، کمپلکس های 1b و 2b اثرات سیتوتوکسیک بهتری نسبت به سیس پلاتین از خود نشان دادند. تمامی ترکیبات اثر سمیت پایین تری نسبت به سیس پلاتین روی رده سالم پستان (MCF-12A) نشان دادند. برهم کنش ترکیبات با DNA و TrxR توسط داکینگ نیز بررسی گردید و نحوه و چگونگی اتصال ترکیبات به آنها مشخص گردید. همچنین اثر این ترکیبات بر واپاشی DNA با روش ستاره دنباله دار مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری
کمپلکس های 1b و 2b این قابلیت را دارند تا با بررسی های بیولوژیک بیشتر، در درمان سرطان نقش موثری را ایفا کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
519 تا 532
لینک کوتاه:
magiran.com/p2091442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!