اثر ترکیبی تمرین تداومی منظم و مصرف مکمل رزوراترول بر برخی از فاکتورهای تنظیمی و اجرایی آپوپتوز هپاتوسیتی در رت های نر مبتلا به دیابت

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

اختلال متابولیکی پیچیده با هیپرگلیسمی را دیابت می گویند. هدف از این مطالعه، بررسی اثر ترکیبی تمرین تداومی منظم و مصرف رزوراترول بر فاکتورهای تنظیمی و اجرایی آپوپتوز هپاتوسیتی بود.

مواد و روش ها:

در این مطالعه ی تجربی 60 سر موش نر نژاد ویستار در 6 گروه 10 تایی شامل گروه های کنترل سالم، دیابتی، دیابتی سالین، مکمل رزوراترول، تمرین تداومی و مکمل رزوراترول + تمرین تداومی تقسیم شدند. برنامه ی تمرین به مدت 8 هفته و 5 روز در هفته انجام شد. رزوراترول در گروه های مکمل رزوراترول و مکمل رزوراترول + تمرین تداومی با دوز 20 میلی گرم تزریق شد. ارزیابی از نشانگران آپوپتوز در بافت کبدی به وسیله ی ELISA انجام شد.

نتایج

غلظت BAX و CASPASE-3 در گروه های بیمار دیابتی و دیابتی - سالین در مقایسه با سایر گروه ها بیشتر بوده است (0/001≤P). غلظت Bcl-2 هم در گروه های بیمار دیابتی و دیابتی-سالین در مقایسه با سایر گروه ها کمتر بوده است (0/001≤P). میانگین نسبت BAX/BCL2 در گروه های بیمار دیابتی و دیابتی-سالین بیشتر بوده است (0/001≤P). تمرین تداومی، تجویز رزوراترول به تنهایی و یا به ویژه مداخله ی رزوراترول همراه با ورزش تداومی سبب کاهش معنی داری در میانگین غلظت BAX و CASPASE-3 (0/001≤P)، نسبت غلظت  BAX/BCL2(0/001≤P) و افزایش معنی دار غلظتBCL-2  (0/001≤P) در بافت هپاتوسیتی شد.

نتیجه گیری:

استفاده از شیوه های درمانی غیردارویی تمرین ورزشی، مکمل رزوراترول و به ویژه ترکیبی از این دو می تواند در کاهش آپوپتوز هپاتوسیتی ناشی از بیماری دیابت موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
605 تا 614
لینک کوتاه:
magiran.com/p2091480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!