بررسی قابلیت جذب زیستی آلودگی نانوذرات نقره توسط دوکفه ای Dressina polymorpha در دوره بلندمدت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه میزان جذب مستقم آلودگی نانوذرات نقره توسط دوکفه ای D. polymorpha  در دوره بلندمدت 8 و 16 روز بررسی گردید. تعداد مورد نیاز دوکفه ای D. polymorpha با دامنه طولی 0/8±2/53 سانتی متر از محیط طبیعی استحصال گردید. نانوذرات با استفاده از دستگاه التراسونیک با 400 دور دقیقه در استوک آب مقطر پخش شد. جهت یک فاز شدن آب مخازن با محلول نانوذره از دستگاه هموژنایزر با 14000 دور در دقیقه استفاده شد و تیمارها با غلظت های 2/5، 25 و 50 ppm تهیه گردید. انباشت نانوذرات در توده بافتی دوکفه ای با دستگاه ICP ساده و نحوه توزیع نانوذرات در مخازن دوکفه ای با تست DLS سنجیده شد. نتایج مربوط به ICP  نشان داد بیش ترین میزان انباشت نانوذرات در توده بافتی دوکفه ای ها در بالاترین غلظت مواجهه (0/05>P) می باشد و کم ترین میزان جذب در پایین ترین غلظت مواجهه به صورت معنی داری (0/05>P) نسبت به سایر تیمارها مشاهده شد. هم چنین نتایج تست DLS نشان داد که ذرات از لحاظ اندازه بین 100-10 نانومتر بوده اند که موید عدم ترسیب و هموژن بودن نانوذرات در مخازن حاوی دوکفه ای ها بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده دوکفه ای D. polymorpha به عنوان شاخصی Dreissena polymorphaبسیار مناسب جهت پایش اثرات نانو ذرات نقره در محیط های آبی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
331 تا 336
لینک کوتاه:
magiran.com/p2091527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!