کاربرد الگوریتم SVM در پیش بینی عمق آبشستگی تک پایه قائم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آبشستگی موضعی حول فوندانسیون سازه های دریایی و هیدرولیکی یکی از مهم ترین عوامل در ناپایداری و خرابی این سازه ها است. همواره پیش بینی نادرست عمق آبشستگی حول پایه پل ها باعث تحمیل ضررهای مالی در پل سازی و به خطر افتادن جان انسان های بسیاری شده است از این رو براورد دقیق این پدیده پیچیده، اطراف پایه پل ها لازم و ضروری است. از آنجایی که فرمول های ارائه شده توسط محققین مختلف، مربوط به شرایط خاص آزمایشگاهی است، در شرایط دیگر کمتر صادق بوده و از دقت چندانی برخوردار نیستند. به تازگی محققان زیادی تلاش کردند تا روش ها و مدل های جدیدی را با عنوان محاسبات نرم، در پیش بینی این پدیده مهم مورد بررسی قرار دهند. در این پژوهش، برای پیش بینی عمق آبشستگی اطراف پایه پل 146 سری داده آزمایشگاهی مختلف (در سه نوع شرایط آزمایشگاهی متفاوت) با استفاده از ماشین بردار پشتیبان مورد تحلیل قرار گرفت. این داده ها در قالب ترکیبات مختلف متشکل از پارامترهای ورودی و D هستند که به ترتیب، ضخامت زیر لایه لزج، عدد رینولدز، سرعت بحرانی، پارامتر شیلدز، سرعت برشی، سرعت متوسط، قطر متوسط ذرات، عمق اولیه جریان و قطر پایه پل معرفی می شوند. پارامترهای گفته شده در دو سناریو متفاوت (حالت بابعد و حالت بی بعد) وارد شبکه SVM شدند. برای ارزیابی کارایی ترکیبات از معیارهای آماری RMSE (جذر میانگین مربعات خطاها)، (مجذور ضریب همبستگی بین مقادیر آزمایشگاهی و پیش بینی) و DC (ضریب تعیین خطی بین مقادیر پیش بینی شده و آزمایشگاهی) استفاده شده است. نتایج حاصل از این ماشین با نتایج به دست آمده از فرمول های تجربی و روابط ارائه شده در همین تحقیق مقایسه شد. نتایج حاصل از این پیش بینی است. نتایج نشان می دهد، در سناریو اول ترکیب شماره 5 با پارامترهای ورودی بی بعد  و و در سناریو دوم نیز ترکیب شماره 5 با پارامترهای ورودی بابعد و برای مرحله آزمون، به عنوان برترین مدل انتخاب شده اند. در نتیجه از نتایج چنین استنباط شد که سناریو دو (حالت بابعد) در پیش بینی عمق آبشستگی حول تک پایه قائم براورد دقیق تری نسبت به سناریو اول (حالت بی بعد) ارائه داده است. در پایان آنالیز حساسیت روی پارامترها انجام شد و پارامترهای  به ترتیب و به عنوان موثرترین پارامترها انتخاب شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p2091637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!