مقایسه اثر چهار هفته تمرینات اکسنتریک و کششی با درمان توسط سوزن خشک بر درد ورزشکاران مبتلا به آرنج تنیس بازان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف:

 آرنج تنیس بازان شایع ترین آسیب ناشی از استفاده بیش از حد در ورزشکاران و حتی در غیرورزشکارن می باشد. هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثر چهار هفته تمرینات ترکیبی کششی و اکسنتریک با سوزن زدن خشک بر درد (درد در حین استراحت، درد در حین فعالیت، درد برانگیخته) در ورزشکاران مبتلا به آرنج تنیس بازان می باشد. تحقیق از نوع نیمه تجربی بود.

مواد و روش ها:

 نمونه های آماری تحقیق حاضر 20 فرد مبتلا به بیماری آرنج تنیس بازان بودند که به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تمرینات ترکیبی (10 نفر شامل 5 زن و 5 مرد) و سوزن خشک (10 نفر شامل 3 زن و 7 مرد) تقسیم شدند. گروه تمرینات ترکیبی سه روز در هفته به تمرینات کششی و اکسنتریک پرداختند و گروه سوزن خشک نیز سه روز در هفته تحت برنامه درمانی سوزن خشک قرار گرفتند. در این تحقیق تغییرات درون گروهی متغیرهای تحقیق از زمان پیش آزمون تا انتهای هفته چهارم سنجیده شد. با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون تی زوجی برای بررسی تغییرات درون گروهی استفاده شد و از آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی تفاوت های بین گروهی استفاده گردید. 

یافته ها:

 نتایج آزمون تی زوجی و آنالیز کواریانس (آنکوا) نشان داد که 4 هفته تمرینات ترکیبی اکسنتریک و کششی و همچنین سوزن زدن خشک به طور معناداری باعث کاهش درد (درد در حین استراحت، درد در حین فعالیت، درد برانگیخته) مبتلایان به آرنج تنیس بازان می شود (05/0≥P). 

نتیجه گیری:
 

هر دو روش تمرینات ترکیبی اکسنتریک و کششی و سوزن زدن خشک به طور معناداری باعث کاهش درد در بیماری آرنج تنیس بازان می شود، اما اندازه اثر کاهش درد در گروه سوزن زدن خشک بیشتر از گروه تمرینات ترکیبی اکسنتریک و کششی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2092217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!