تاثیر دیواره سلولی و عصاره سیتوپلاسمی باکتری لاکتوباسیلوس روتری بر تحریک تولید سایتوکاین های اینترلوکین-4 و اینترفرون گاما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
لاکتوباسیلو س ها به عنوان میکروارگانیسم های زنده ای شناخته شده اند که در معده، ترشحات صفراوی و پانکراس وجود دارند. به سلول های اپیتلیال متصل می شوند و در روده انسان کلونیزه می گردند. بسیاری از پروبیوتیک ها به گروه بزرگی از باکتری ها به نام باکتری های اسید لاکتیک تعلق دارند. با توجه به خواص تنظیم کنندگی سیستم ایمنی پروبیوتیکها و اثر تنظیمی آنها بر عملکردهای سیستم ایمنی هدف این مطالعه ارزیابی اثر دیواره سلولی و عصاره سیتوپلاسمی باکتری لاکتوباسیلوس روتری بر تحریک تولید سایتوکاین های اینترلوکین-4 و اینترفرون گاما می باشد.
مواد و روش ها
به این منظور20 نمونه محصولات لبنی سنتی و پاستوریزه جمع آوری شد. شناسایی مولکولی با استفاده از پرایمرهای اختصاصی انجام شد. DNA باکتری ها جداسازی و شناسایی گونه های باکتری ها با تعیین توالی ژنتیکی محصول PCR صورت گرفت. سپس خون هپارینه انسانی تهیه و سلول هایی تک هسته ای خون محیطی جداسازی شد. میزان تحریک سیستم ایمنی، سایتوکاین های اینترلوکین-4 و اینترفرون گاما با روش الایزا اندازه گیری شدند.
نتایج
از 20 نمونه محصولات لبنی، 7 ایزوله لاکتوباسیلوس روتری جداسازی و شناسایی شد. سیستم ایمنی در جهت تولید اینترلوکین-4 و اینترفرون گاما در حضور دیواره سلولی و عصاره سلولی سیتوپلاسمی باکتری لاکتوباسیلوس روتری تحریک نشد.
بحث و نتیجه گیری
سطح سایتوکاین های تولید شده در سلول های مونوکلئار انسانی بعد از تحریک سیستم ایمنی افزایش پیدا نکرد. باکتری لاکتوباسیلوس روتری در ایمونوتراپی کاربرد نخواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!