ارزیابی عملکرد تولید و برخی از ویژگی های کیفی تخم مرغ در اواخر دوره تولید مرغ تخم گذار با اعمال برخی از راه کارهای پیش و ضد التهابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از آن‏جایی که پدیده التهاب به عنوان یکی از چالش های مهم در بخش های مختلف صنعت دامپروری عنوان می شود، بنابراین این پژوهش به منظور ارزیابی راهکار التهابی ترکیبی و استفاده همزمان داروهای بتا-2 آگونیست و گلوکوکورتیکوئید روی برخی از ویژگی ‏های تولیدی در مرغ تخم گذار در اواخر دوره تولید و ویژگی‏ های کیفی تخم مرغ صورت پذیرفت. پژوهش در قالب طرح کاملا تصادفی، در یک دوره حدود 4 هفته‏ ای، با استفاده از 112 قطعه مرغ تخم‏گذار سویه های لاین W-36 (مسن‏تر از 90 هفته) صورت پذیرفت. پرنده ‏ها به طور تصادفی به هفت تیمار (شامل یک سطح از دارویی با خاصیت بتا-2 آگونیستی، یک سطح از دارویی با خاصیت گلوکوکورتیکوئیدی، سه سطح ترکیبی این داروها، یک سطح مهارکننده بتا و تیمار شاهد) با 4 تکرار در هر تیمار و 4 پرنده در هر تکرار تقسیم شدند. نتایج نشان داد که درصد تخم‏گذاری و مصرف خوراک در تیمارهای بتاآگونیست و مهارکننده بتا افزایش (05/0<p) و در تیمار گلوکورتیکوئید و تیمارهای ترکیبی کاهش (05/0<p) معنی دار نشان می دهد. همچنین در تیمار بتا-2 آگونیستی وزن زنده بدن و وزن تخم مرغ‏ها به طور معنی داری افزایش و بازده مصرف خوراک بهبود نشان داد (05/0<p)؛ در مقابل این فراسنجه‏ ها در تیمار حاوی داروی گلوکورتیکوئیدی و تیمارهای ترکیبی به طور معنی داری کاهش نشان داد (05/0<p) . با این حال، ضخامت پوسته در برخی از تیمارهای ترکیبی افزایش معنی‏ داری (05/0<p)  پیدا کرد. از این رو می‏توان به این نتیجه رسید که داروی بتاآگونیستی‏ به عنوان یک محرک التهاب (در برخی از بافت ها مثل تخمدان) در شاخص‏ های تولیدی تاثیر مثبتی داشت، در حالی که شاخص های کیفی تخم مرغ در تیمار گلوکوکوتیکوئیدی و تیمارهای ترکیبی که به عنوان محرک‏های ضد التهاب در بدن عمل می‏کنند، از عملکرد بهتری برخوردار بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!