ارتباط بین اختلال در کنترل حرکتی لمبوپلویک و کمردردهای مزمن غیراختصاصی: یک مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

امروزه کمردرد مزمن غیراختصاصی (NLBP) یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی-عضلانی بوده که انجمن بین المللی درد و تشخیص آناتومیکی، آن را به عنوان درد ناحیه کمری یا خاجی تعریف کرده است. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، 84% افراد حداقل برای یک بار کمردرد را در طول عمر خود تجربه می کنند که از این بین 23% آن ها مزمن می شوند. هدف از مطالعه ی مروری حاضر، بررسی رابطه بین دردهای مزمن کمری غیراختصاصی و اختلالات کنترل لمبوپلویک می باشد.

مواد و روش ها

در مطالعه مروری حاضر، با استفاده از بانک های اطلاعاتی PubMed، Science Direct، Google Scholar، Elsevier، Springer، IEEE، EBSCO، Scopus جستجوی جامعی انجام گرفت و مقالات موجود در بازه زمانی 2000 تا 2018 میلادی به هر دو زبان فارسی و انگلیسی جستجو شد. برای استخراج مقالات از کلید واژهای“Lumbopelvic Control” or “Lumbopelvic or Trunk Stability” “Lumbopelvic Motor Control” or   “Trunk Control” or “Spinal Stability”استفاده شد. در مرحله اول معیار انتخاب تنها بر اساس عنوان و چکیده مقالات بود که در این مرحله حدود 1900 مقاله یافت شد. پس از غربالگری اولیه، متن کامل مقالاتی که انتخاب شدند، استخراج شده و تنها 7 مورد برای ارزیابی پایانی انتخاب گردید.

یافته ها

پس از تجزیه و تحلیل مقالات استخراج شده که همه از نوع مطالعات توصیفی-تحلیلی، از نوع Case Control بود، مشخص شد شش مقاله از مقالات استخراج شده که کینماتیک کنترل حرکات لمبوپلویک را ارزیابی کرده و دو مورد از آن ها که علاوه بر ارزیابی کینماتیکی حرکات لمبوپلویک، فعالیت عضلات آن ناحیه را نیز بررسی کرده بود، به وجود اختلال در کنترل ناحیه لمبوپلویک افراد مبتلا به کمردرد مزمن اشاره نموده بودند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالعه و تحلیل هفت مقاله ی انجام شده در زمینه کنترل لمبوپلویک افراد مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی، به نظر می رسد که وجود اختلال در کنترل ناحیه لمبوپلویک این افراد رایج بوده و می طلبد تا مطالعات آتی با به کارگیری راهکارهایی جهت کنترل لمبوپلویک افراد مبتلا و اثربخشی آن در کاهش دردهای مزمن به انجام رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!