مطالعه الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی و فراوانی ژن‫های بتالاکتاماز وسیع‫ الطیف SHV وTEM در ایزوله‫های ادراری اشریشیاکلی و کلبسیلاپنومونیه در شهر تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت دستگاه ادراری ((UTI یکی از شایع ترین انواع عفونت های انسانی بوده و اشریشیاکلی وکلبسیلا پنومونیه عوامل اصلی عفونت ادراری در بین باکتری‫های گرم منفی می باشند. شیوع گونه های باکتریایی تولیدکننده بتالاکتامازهای وسیع الطیف (ESBLs) و مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک های بتالاکتام در دهه اخیر افزایش روزافزونی داشته است. انواع مختلفی از بتالاکتامازهای وسیع الطیف از قبیل TEM،SHV و CTX-M شناسایی شده‫اندکه به طور برجسته در سویه های اشریشیاکلی و کلبسیلا پنومونیه حضور دارند. هدف از این مطالعه مشخص‫کردن فراوانی ژن‫های TEM و SHV در باکتری‫های اشریشیاکلی و کلبسیلا پنومونیه در ایزوله های بدست‫آمده از عفونت های ادراری با روش های فنوتیپی و واکنش زنجیره ای پلیمرازی (PCR) درآزمایشگاه میکروب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد تبریز بود.

روش کار

در این مطالعه مقطعی- توصیفی، 50 ایزوله  اشریشیاکلی و50 ایزوله کلبسیلا پنومونیه جدا شده از عفونت های ادراری، از بیماران سرپایی در شهر تبریز جمع آوری گردید. الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی ایزوله ها نسبت به 14 آنتی بیوتیک مختلف با روش دیسک دیفیوژن تست (کربی بائر) شناسایی شد و تست تاییدی با دیسک ترکیبی انجام شد و نهایتا ژن‫های بتالاکتامازی TEM و  SHV با استفاده از روش مولکولی PCR مورد تجسس قرار گرفت.

یافته ها:

 بیست وپنج ایزوله (25%) از100 باکتری آزمایشی به عنوان ایزوله های مولد ESBL تایید شدند که 13 ایزوله (26%) اشریشیاکلی و 12 ایزوله (24%) کلبسیلا پنومونیه بود. ژن های TEM و SHV در ایزوله های اشریشیاکلی به ترتیب 2 و4 درصد و در ایزوله های کلبسیلا پنومونیه به ترتیب0 و2 درصد مشاهده شد.

نتیجه گیری: 

وجود ژن‫های یادشده موید حضور آنزیم های بتالاکتاماز وسیع الطیف در این دو جنس از باسیل های گرم منفی روده ای به عنوان باکتری‫های مهم پزشکی می باشد. اگرچه فراوانی ژن‫های یادشده پایین بود که این امرمی تواند به دلیل اخذ نمونه های آزمایشی از بیماران سرپایی باشد که کمتر در معرض آنتی بیوتیک ها قرار دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p2093947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!