بررسی اثرات تماس مزمن با سطوح پایین استات سرب بر یادگیری به روش شرطی اجتنابی فعال موش سوری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

سرب مسموم کننده محیط زیست است و قادر می باشد تغییرات گسترده ای در ساختار و عملکرد مغز انسان بخصوص کودکان ایجاد کند. تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر عملکرد سیستم اعصاب مرکزی اثر گذاشته و موجب تغییراتی بر عملکرد این سیستم می شود. علیرغم کوشش های انجام شده در مورد اثرات رفتاری سرب، در نتایج حاصله، تناقض و اختلافاتی وجود دارد. در این مطالعه اثرات تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر یادگیری به روش شرطی اجتنابی فعال مورد ارزیابی قرار گرفته است.

روش بررسی

در این مطالعه از 24 موش سوری نر بالغ در 4 گروه 6 تایی استفاده شد. آب آشامیدنی گروه های آزمون با یکی از غلظت های 1/0، 33/0 یا 1 گرم درلیتر از استات سرب بمدت 28 روز آلوده گردید. آزمایش ها در محلی نیمه تاریک انجام گرفت. در روز 29 برای ایجاد سازگاری، هریک از حیوانات بصورت جداگانه بمدت 10 دقیقه بدون هیچ محرکی در دستگاه شاتل باکس قرار گرفتند و آزادانه رفت و آمد کردند. در روزهای 30، 33 و 36 آزمایش ها در هر موش 40 بار (یعنی جمعا 120 بار) و در هربار بمدت 80 ثانیه بشرح زیر انجام شد: دوره گریز 60 ثانیه نور (محرک شرطی)، سپس قطع نور بمدت 5 ثانیه، سپس دوره اجتنابی فعال  شامل 10 ثانیه صدا (محرک غیرشرطی) همراه با نور، سپس دوره هشدار یعنی 5 ثانیه بدون نور و صدا. متغیری که مدنظر قرار گرفت تعداد دفعات از 40 تست بود که حیوان درهرکدام از مراحل سه گانه فوق از حجره دارای محرک به حجره امن پناه می برد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون توکی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که در دوره هشدار، غلظت 1/0 گرم بر لیتر از استات سرب در آب آشامیدنی موجب تضعیف بارز یادگیری گردید، و در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی داری ایجاد کرد (05/0P<). از طرفی در دوره اجتناب فعال، حیواناتی که بالاترین دوز استات سرب (1 گرم بر لیتر) دریافت کردند، یادگیری در آنها نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری ایجاد نمود (05/0P<). ولی در دوره گریز، غلظت های 1/0، 33/0 و 1 گرم در لیتر از استات سرب در مقایسه با گروه شاهد تغییر معنی داری در میزان یادگیری ایجاد نکرد.

نتیجه گیری

بر اساس یافته ها، آلودگی با سرب بر یادگیری در مدل موش سوری موثر است، این تاثیر عمدتا منجر به اختلال در یادگیری می شود و نوع پاسخ حیوان بسته به دوره و دوز مورد استفاده متفاوت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1028 تا 1038
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!