بررسی تغییرات بیوشیمیایی و آنزیمی فرمولاسیون نانوامولسیون برخی اسانس ها و یک عصاره گیاهی ‏در سفیدبالک پنبهBemisia tabaci (Gennadius) ‎‏ ‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برخی اسانس ها و عصاره های گیاهی دارای خواص حشره کشی مطلوبی علیه سفیدبالک پنبه می باشند. در این مطالعه سمیت اسانس های رزماری، نعناع فلفلی، اکالیپتوس و عصاره آویشن باغی فرموله شده به صورت جداگانه در تویین80 و به شکل نانوامولسیون روی پوره های سن دو سفیدبالک پنبه بررسی گردید. آزمون های زیست سنجی به روش غوطه ورسازی برگ های حاوی پوره سن دو انجام و مقادیر LC50 تخمین زده شد. مقادیر LC50  اسانس های رزماری، نعناع فلفلی، اکالیپتوس و عصاره آویشن باغی در تویین80 به ترتیب 4198، 3925، 4312، 9626 و میزان LC50   نانوامولسیون اینترکیبات به ترتیب 2759، 2987، 3189، 5659 میلی لیتر بر لیتر به دست آمد. نتایج نشان داد که نانوامولسیون اسانس های رزماری و نعناع فلفلی بیشترین سمیت را روی پوره های مذکور دارند. همچنین در این تحقیق اثرات مخلوط اسانس ها و عصاره گیاهی فرموله شده روی برخی تغییرات بیوشیمیایی و آنزیمی سفیدبالک پنبه در حشرات تیمارشده با غلظت LC50 تیمار T1 (امولسیون ترکیب شده از سه اسانس و عصاره فوق)، تیمار T2 (امولسیون بر پایه عصاره آویشن باغی) و تیمار T3 (امولسیون ترکیب شده از سه اسانس فوق) اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که فعالیت آنزیم های استرازی و گلوتاتیون اس- ترانسفرازی تحت تاثیر تیمارهای T1، T2 وT3  افزایش یافت؛ درصورتی که میزان فعالیت آنزیم استیل کولین استراز تغییر معنی داری را نشان نداد. میزان ذخایر انرژی (چربی، کربوهیدرات و پروتئین کل) در تیمار T1 وT3  نسبت به تیمار T2 و شاهد، کاهش معنی داری داشتند؛ هرچند که میزان گلیکوژن کل تغییر معنی داری را بین تیمارها و شاهد نشان نداد. بنابراین تیمارهای T1  و T3، با القای سم زدایی در برخی از آنزیم های سم زدا و کاهش بعضی از ذخایر انرژی، اثر بیشتری را روی پارامترهای بیوشیمیایی پوره های سن دو سفیدبالک پنبه نشان می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!