مطالعه تطبیقی تفاوت ادراک عدالت در فضاهای جغرافیایی متفاوت در محلات برخوردار و غیربرخوردار شهر تهران نمونه مطالعاتی: محله الهیه و شهرک ولی عصر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شهر تهران، پایتخت ایران، از دهه های گذشته دچار نوعی نابرابری در نظام توزیع خدمات و جدایی گزینی اقشار و طبقات مختلف اقتصادی شده است. بر این اساس ساکنان شمال تهران عمدتا پردرآمد هستند و دسترسی بیشتری به بسیاری از خدمات و تجهیزات شهری دارند. این در حالی است که ساکنان جنوب تهران عمدتا درآمد کمتری دارند و از نظر دسترسی به خدمات نیز محروم تر محسوب می شوند. این نابرابری و نظام دوقطبی در قیمت زمین های شمال و جنوب تهران نیز قابل مقایسه است. بااین حال به نظر نمی رسد که تفاوت شاخص های عینی نظیر خدمات، فضای سبز، و درآمد بیشتر منجر به تفاوت در شاخص های ذهنی شده باشد. به بیان دیگر فرضیه این مقاله این است که «ساکنان محلات برخوردار شهر تهران از نظر ذهنی بیشتر از ساکنان محلات کمتر برخوردار احساس عدالت نمی کنند». بنا بر این مطالعه حاضر بیشتر متوجه سنجش ادراک ذهنی شهروندان تهرانی از عدالت است. به منظور اثبات این فرضیه، در این مقاله در ابتدا، با استناد به مبانی نظری و پیمایش های انجام شده، مفهوم و معیارهای مورد ادراک شهروندان تهرانی از عدالت تبیین می شود و سپس پاسخ این پرسش پیگیری می شود: از نظر شهروندان ساکن در مناطق مختلف تهران شاخص های عدالت در شهر تهران به ترتیب چیستند؟ به بیان دیگر، هدف این تحقیق، تبیین دیدگاه شهروندان ساکن در شهر تهران در خصوص وضعیت شاخص های عدالت است.
بر اساس مطالعات، شهروندان تهرانی عدالت را از طریق چهار معیار کاهش فاصله فقیر و غنی، کمک دولت به فقرا، اجرای قانون، و نبود فساد می سنجند. بر این مبنا، در مقاله حاضر، با استناد به پیمایش های انجام شده، این معیارها در دو محله الهیه و شهرک ولی عصر بررسی می شود. بررسی نشان می دهد که این دو محله از نظر برخورداری از خدمات شهری، قیمت زمین، و شاخص های عینی تفاوت محسوس و معناداری دارند. محله الهیه وضعیت به مراتب مطلوب تری از شهرک ولی عصر دارد. بااین حال، از نظر ادراک عدالت، تفاوت معناداری میان دو منطقه نیست؛ به بیان دیگر حتی در محله ای، با امکانات فیزیکی زیاد، احساس عدالت بیشتر از مناطق کمتر برخوردار نیست، همچنین شهروندان ساکن شهر تهران (در هر دو محله مورد بررسی) از وضعیت همه معیارهای این پیمایش ناراضی هستند. بیشترین میزان نارضایتی از معیار فاصله فقیر و غنی در شهر تهران است. سطح رضایت از هر یک از معیارها در دو محله یادشده عموما بین نسبتا مخالف و کاملا مخالف است. درنهایت نتیجه گیری می شود که برای ارتقای احساس عدالت در میان شهروندان راهکارهای کالبدی صرف و اتکا به افزایش خدمات شهری نتوانسته پاسخ گو باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!