تحلیل اثربخشی عوامل موثر بر اشتغال و راه اندازی کسب وکار معلولین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
علیرغم وجود قوانین و برنامه های اشتغال و حمایت و پشتیبانی در خصوص افراد معلول،  همچنان معلولین نسبت به افراد غیر معلول از نرخ اشتغال کمتری برخوردارند.  مطالعات نشان می دهد حدود 2/1 درصد از جمعیت ایران را معلولین تشکیل می دهند و نرخ بیکاری معلولین  بیش از 63 درصد و نرخ بیکاری مددجویان بیش  از 48 درصد در جامعه است. لذا، هدف از این مطالعه ارزیابی عوامل موثر بر ایجاد اشتغال و راه اندازی کسب وکار معلولین سازمان بهزیستی در منطقه چهار کشوری می باشد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه معلولین تحت پوشش سازمان بهزیستی استان های (سمنان ، مازندران ، خراسان شمالی، تهران و مرکزی) بوده است. از این جامعه نمونه ای به حجم 376 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.  جهت گردآوری داده ها از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد .بر اساس یافته های این مطالعه، هرچند پنج عامل مالی (46/0)، فردی (86/0)، دولتی (55/0)، خانوادگی (70/0)و کارجویانه (36/0) تاثیر مثبت و معناداری بر گرایش معلولین به کسب وکار دارد ولی عامل اعتقادی بیانگر عدم تاثیر معناداری بر گرایش معلولین به کسب وکار می باشد. همچنین مطالعات نشان داد در جهت توسعه کسب وکار ، دو حوزه باید بیشتر موردبررسی و توجه قرارگیرد، یکی کسب و انتشار تجارب بزرگ سالان معلول ، و دیگری تغییر نگرش کارفرمایان با توجه به درجه معلولیت معلولین در جهت شناخت توانمندی های خاص معلولین.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2094908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!