عصاره رزماری، مکمل سرم و القاء کننده تکثیر سلول های بنیادی چربی انسانی در شرایط کشت آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عصاره برگ رزماری یک گیاه دارویی ، که تکثیر سلول های بنیادی را تحریک می کند. لذا این مطالعه با هدف تعیین اثر عصاره رزماری بر تکثیرو بقاء سلول های بنیادی چربی انسانی (hASCs) صورت گرفت .

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، بافت چربی از خانم های سزارینی بیمارستان دامغان، جدا شد. سلول های استخراج شده در محیط کشت -MEMα Alpha-Dulbecco’s modified minimal essential medium حاوی 10% سرم جنین گاوی کشت داده شدند. بنیادی بودن سلول ها، با روش فلوسایتومتری و بیان مارکرهای CD90, CD73, CD105, CD44, CD34, CD45 در تعداد 106 سلول و پتانسیل تمایزی آنها تایید شد. میزان بقاء و تکثیر سلول های تیمار شده با غلظت های µg/ml 30، 40، 50، 60 و 70 میکرو گرم بر میلی لیتر عصاره رزماری حاوی 40 درصد کارنوسیک اسید به مدت 24 و 48 ساعت با استفاده از تکنیک های هموسایتومتری ، MTT و PCR ارزیابی شد.MTT: [3-(4,5-dimethylthiazol-2-yl)-2,5-diphenyl-2H-tetrazolium bromide] PCR: Polymerase chain reactionداده ها با آنالیز واریانس یکطرفه(ANOVA)و آزمونTukey بررسی شد و سطح معنی داری 0.05 P≤ در نظر گرفته شد.

یافته ها : 

سلول های hASCs کشت داده شده، در بررسی میکروسکوپی ظاهری دوکی شکل و فیبروبلاستی از خود نشان دادند و پاسخ مثبت به مارکرهای CD44، CD73، CD90، CD105 و پاسخ منفی به مارکرهای CD34 و CD45 دادند. همچنین قابلیت تمایز به سلول های چربی و استخوانی در آنها اثبات شد. سرعت تکثیر و میزان بقاء سلول های تیمار شده با رزماری در غلظت µg/m50 و به مدت 48 ساعت افزایش معنی داری 0.05 P≤را در مقایسه با سلول هایی که در محیط فاقد رزماری وحاوی سرم کشت داده شده بودند، نشان داد.

نتیجه گیری

عصاره رزماری به عنوان مکمل سرم می تواند سرعت تکثیر و بقاء hASCs را افزایش دهد و بدین ترتیب سلول های مناسب تری برای پیوند خواهند بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
676 تا 686
لینک کوتاه:
magiran.com/p2095464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!