بررسی ارتباط درک از ویژگی های شغلی و حمایت سازمانی، با بیگانگی شغلی پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیگانگی شغلی با پیامدهای منفی در سطح کارایی کارکنان و سازمان مرتبط است. با توجه به اهمیت نقش پرستاران در سیستم بهداشتی درمانی، این پژوهش با هدف تعیین ارتباط درک از ویژگی های شغلی و حمایت سازمانی با بیگانگی شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی در سال 1397 می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 181 نفر پرستار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای جمع آوری داده ها در این مطالعه سه پرسش نامه، ویژگی های شغلی هاکمن و اولدهام، پرسش نامه حمایت سازمانی آیزنبرگر و پرسش نامه بیگانگی شغلی بوئر بود. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل رگرسیون خطی و تحلیل واریانس، با نرم افزار نسخه SPSS 21 انجام گرفت.

یافته ها

میانگین و انحراف استانداردهای نمره متغیر ویژگی شغلی 61/1 ± 73/60، توان انگیزشی 4/25 ± 9/2، حمایت سازمانی 8/52 ± 61 و بیگانگی شغلی 1/73 ± 96/88 می باشد. همچنین بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون، بین درک از ویژگی شغلی و حمایت سازمانی با بیگانگی شغلی رابطه معنادار وجود دارد (P < 0/05).

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان می دهد بین ویژگی های شغلی و حمایت سازمانی با بیگانگی شغلی پرستاران رابطه معکوس معناداری وجود دارد، که متغیر ویژگی های شغل به میزان بیشتری تغیرات متغیر بیگانگی شغلی را نشان می دهد. لذا پیشنهاد می گردد مطالعه ای کیفی جهت تبیین ویژگی های مختلف حرفه پرستاری به منظور ارائه راه کارهایی جهت غنی سازی اجزای ویژگی شغلی انجام گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
747 تا 753
لینک کوتاه:
magiran.com/p2095471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!