چالش های حقوقی جذب سرمایه گذاری خارجی در تولید و ساخت دارو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به مزیت های ایران برای تولید و ساخت دارو و ظرفیت های منطقه، سرمایه گذاری خارجی در این حوزه راه کاری برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در زمینه ی حمایت همه جانبه و هدف مند از صادرات کالا و خدمات است.

روش کار

در مطالعه ی حاضر، برای اولین بار از طریق سه مرحله ی گردآوری احکام قانونی، تنقیح قوانین و مقررات برای شناخت احکام معتبر از نامعتبر و بررسی و تحلیل احکام معتبر در حوزه ی سرمایه گذاری خارجی در تولید و ساخت دارو، مجوزها و مراحلی که سرمایه گذار خارجی مستلزم اخذ یا طی کردن آن است، استخراج شد تا ضمن احصاء، آثار آن ها بر تسهیل سرمایه گذاری خارجی تحلیل شود.

یافته ها:

 برای سرمایه گذاری در تولید و ساخت دارو، علاوه بر مجوزها و ترتیبات عام سرمایه گذاری خارجی مقرر در قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی، اخذ مجوزهای خاص که در قوانین و مقررات مختلف پراکنده هستند، ضروری می نماید. بنابراین پراکندگی قوانین و تعدد مجوزها و مراحل، جذب سرمایه خارجی را دشوار می کند. در چنین شرایطی، تکلیف به انتشار مجوزهای کسب وکار و محدود شدن مجوزها به موارد منتشر شده مندرج در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی نتوانسته اثربخشی لازم را داشته باشد.

نتیجه گیری: 

برای حذف مراحل، مجوزها و مراجع صدور مجوز غیرضروری و همچنین، کاهش بار قوانین و مقررات پراکنده، راه کارهایی مانند الکترونیکی کردن فرآیند صدور مجوزها، تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت و اجرای دقیق ماده ی 7 قانون اجرای سیاست های اصل 44 و مواد 6 و 7 قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی می تواند مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p2095702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!