ویژگی های رهبر در مدیریت تغییر بیمارستان: یک مطالعه ی موردی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رهبری، علم و هنر نفوذ در کارکنان و ترغیب و بسیج آن ها برای دست یابی به اهداف سازمانی است. هدف مطالعه ی حاضر، تبیین ویژگی های رهبر در مدیریت تغییر در بیمارستان بود.

روش کار

مطالعه ی موردی حاضر به روش کیفی در بیمارستان هاشمی نژاد تهران در سال 1397 با استفاده از مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و تحلیل اسناد انجام شد. مصاحبه شوندگان به صورت هدف مند از میان مدیران و کارکنان بیمارستان انتخاب شدند (45 مصاحبه). از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها:

 سبک غالب رهبری مدیران ارشد بیمارستان، سبک رهبری تحول گرا بود. اجرای تغییرات در بیمارستان، موجب افزایش 7/2برابری بیماران بستری، 3/3برابری بیماران سرپایی، 1/5برابری بیماران اورژانسی، 8/1برابری مراجعین آزمایشگاه، 2/2برابری تعداد اعمال جراحی و 9/2برابری گردش تخت بیمارستان در بازه ی زمانی 1381 تا 1397 شد. موفقیت رهبر در مدیریت تغییر، به استعداد و شخصیت او بستگی دارد. استعداد شامل هوش، دانش و مهارت است و شخصیت در برگیرنده ی عقاید، ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای رهبر است. هوش مدیریتی شامل هوش عقلی، هیجانی، سیاسی، معنوی، اخلاقی و فرهنگی؛ دانش شامل معلومات، سوابق کاری و تجارب مدیریتی؛ مهارت شامل مهارت های فنی، انسانی و ادراکی؛ ارزش ها شامل از خود گذشتگی، صداقت، شجاعت، برتری جویی، انتقادپذیری، انصاف، حمایت، همکاری، تشریک مساعی، شفافیت، شکیبایی و قاطعیت و نگرش شامل اجزای شناختی، عاطفی و رفتاری و رفتار رهبر سبک رهبری تحول گرا بوده است.

نتیجه گیری:

 سبک رهبری تحول گرا منجر به بهبود عمل کرد بیمارستان می شود که متاثر از استعداد و شخصیت رهبر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
212 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p2095705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!