تاثیر روش های مختلف تغذیه آلی بر ریز غده زایی سیب زمینی در شرایط هواکشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از روش های رایج و سنتی برای تولید تجاری غده بذری سیب زمینی باعث انتشار بیماری های قارچی و باکتریایی می شود. از سوی دیگر استفاده از روش هایی چون هواکشت با مشکلاتی مانند هزینه بالای تامین مواد غذایی موردنیاز آنها روبرو است. لذا به منظور بررسی امکان استفاده از مواد غذایی با منشاء طبیعی در شرایط هواکشت، آزمایشی با هشت تیمار به صورت طرح کاملا تصادفی دو مشاهده ای در سه تکرار انجام گرفت.تیمارها شامل: 1- محلول غذایی اتازو، 2 و 3- محلول چای ورمیکمپوست با نسبت های یک به پنج و یک به 10، 4- محلول شیرابه ورمی کمپوست، 5 و 6- کود مرغی مایع با نسبت های دو و شش در 1000، 7 و 8- محلول ترکیبی به صورت مخلوط شیرابه کود گاوی و عصاره بقایای میوه به نسبت های دو و 6 در 1000 بودند. در بین محلول های غذایی آلی مورد آزمایش، شیرابه ورمی کمپوست و چایکمپوست عملکرد قابلقبولی داشتند و جایگزین مناسبی برای محلول شیمیایی اتازو بودند. از آنجاییکه جذب عناصر غذایی در pHهای بالاتر از 3/7 و EC بیشتر از دو دسی زیمنس بر متر دچار اختلال می شوند، می توان بالا بودن pH محلول های ترکیبی و کود مرغی (بهترتیب 6/7 و 9/7) و  ECنزدیک به 3 را از مهم ترین دلایل کاهش عملکرد دانست. همچنین نظر به نقش فسفر در انتقال کربوهیدرات ها از برگ ها به غده ها، می توان یکی از دلایل افزایش عملکرد غده با تغذیه محلول های غذایی شیرابه ورمی کمپوست و چای کمپوست را به فسفر بیشتر آنها در مقایسه با محلول های غذایی کود مرغی مایع و محلول ترکیبی نیز نسبت داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2096153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!