منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه احساس امنیت اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در تفکر غربی، امنیت اجتماعی بر «عینیت» استوار است و بعد ذهنی در این تفکر نمودی نداشته و بالعکس در تفکر اسلامی امنیت اجتماعی بر پایه «حقیقت» استوار است که علاوه بر بعد عینی، بعد ذهنی آن، یعنی احساس امنیت، در آن ظهور دارد. در این راستا، هدف این پژوهش طراحی و ارائه منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه احساس امنیت اجتماعی است. 

روش :

این پژوهش از نوع کاربردی و همچنین از نوع توسعه ای بوده و روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. جامعه آماری پژوهش، تمام بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همچنین مصاحبه با خبرگان، و حجم نمونه، شامل فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه امنیت اجتماعی و احساس امنیت، گردآوری داده ها از طریق جستجوی تخصصی کتابخانه ای، سایت اینترنتی ایشان و مراجعه به بانک های اطلاعاتی مانند حدیث ولایت به دست آمد. 

یافته ها: 

در مدارک و فرمایشات معظم‎له مفاهیمی از قبیل احساس امنیت در مال، اخلاق، جان، حقوق شهروندی، ناموس، وحدت، عفت و پاک دامنی، حیا و شرم عرض، ایمان، خشونت (کاهش ظلم و خشونت)، فساد (فساد ستیزی)، اغتشاش (مبارزه با اغتشاش)، قانون شکنی (اطلاعت از قانون)، عبادت، ترویج مواد مخدر (مبارزه با مواد مخدر)، تضمین امنیت جوانان، تضمین امنیت فرزندان، فقر (فقرزدایی و محرومیت زدایی)، هنجارشکنی (احساس امنیت بر اساس جلوگیری از بروز عوامل ناامنی) به عنوان مولفه اصلی احساس امنیت شناسایی و به دست آمد.

نتیجه گیری:

احساس امنیت در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دارای مقوله های گوناگون است که مقوله های مورد تاکید در منظومه فکری معظم‎له در حوزه احساس امنیت اجتماعی عبارت اند از: احساس امنیت و عدم احساس خوف و تهدید در هویت، حفظ مال، حفظ جان، حفظ ارزش های اخلاقی، حفظ عرض، حفظ حقوق شهروندی، حفظ وحدت، تضمین امنیت جوانان و فرزندان، عدم فقر و بیکاری، حفظ نوامیس، حفظ ایمان، امنیت واقعی، عدم ترویج مواد مخدر، عدم قانون شکنی و حفظ امنیت روح و روان.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2096401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!