بررسی اثر عصاره هگزانی گیاه دارویی درمنه کوهی (.Artemisia aucheri Boiss) بر ویژگی های تخمیری، فراسنجه های تولید گاز و تجزیه پذیری در شرایط آزمایشگاهی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

درمنه کوهی (.Artemisia aucheri Boiss) گیاهی دارویی متعلق به خانواده Asteraceae بوده که اثرهای ضد میکروبی آن به فراوانی بررسی شده است. اطلاعات محدودی در مورد اثر عصاره هگزانی این گیاه بر شرایط تخمیر ایجاد شده توسط میکروارگانیسم های شکمبه ای (باکتری ها، قارچ ها و پروتوزوآ) وجود دارد. ازاین رو، این پژوهش با هدف بررسی عصاره هگزانی استخراج شده از درمنه کوهی با سوکسله (در چهار سطح صفر (شاهد)، 150، 300 و 450 میلی گرم/لیتر) بر ویژگی های تخمیری، فراسنجه های تولید گاز و قابلیت هضم آزمایشگاهی یک جیره تهیه شده برای بره های پرواری در شرایط آزمایشگاهی انجام شد. با افزایش سطح عصاره به محیط کشت، pH و اسیدهای چرب فرار کل (TVFA) نسبت به تیمار شاهد (به صورت خطی) به ترتیب کاهش و افزایش یافتند. بیشترین مقدار فراسنجه های تولید گاز (قابلیت تولید گاز، تولید تجمعی گاز در زمان های 48 و 72 ساعت) و کمترین مقدار ثابت میزان تولید گاز (cgas)، ضریب تفکیک پذیری و بازده سنتز توده میکروبی نیز در سطح 450 میلی گرم/لیتر عصاره مشاهده شد. با توجه به نتایج موجود، به نظر می رسد که عصاره هگزانی درمنه کوهی تا حدودی توانسته است شرایط تخمیر را در محیط کشت به ویژه با افزایش TVFA به عنوان مهمترین منبع تولید انرژی در نشخوارکنندگان بهبود بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
902 تا 913
لینک کوتاه:
magiran.com/p2096427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!