اخلاق مدیریت در امت مهدوی (6)؛ بررسی جایگاه اخلاق حقیقی در مدیریت مهدوی

نویسنده:
پیام:
چکیده:

در سلسله مقالات آکادمیک که در آنها نظریات عقلا و نظرهای عقلی مطرح می شود در این مقاله به عنوان آخرین مقاله آکادمیک نظر نویسنده بیان می شود. با آنکه اخلاق در همه عرصه های مدیریت نقش ایفا می کند ولی از آنجایی که تاثیر اخلاق در رفتار نقش بسزایی دارد جایگاه ویژه آن در رفتار سازمانی بیان می شود. از طرفی دیگر در علوم مدیریت آکادمیک در عرصه رفتار از روانشناسی نیز در راستای اصلاح رفتار استفاده می شود و نسبت استفاده از روانشناسی از علم اخلاق بیشتر بوده است به گونه ای که گاهی اخلاق کنار گذاشته شده است. بنابراین در این مقاله فرق روانشناسی و اخلاق مورد توجه قرار گرفت. به نظر نویسنده اگر روانشناسی بتواند از علم اخلاق در هدف و ارزش الگو بگیرد می تواند مفید فایده باشد و با دست آوردهایش در راستای اخلاق برای اصلاح و ارتقاء رفتار مثمر ثمر واقع شود. اگر روانشناسی از علم اخلاق واقعی تبعیت نکند خیلی اوقات نه تنها مفید نیست بلکه بسیار مضر هم هست.
از طرفی مکاتب و روش های مختلف اخلاقی وجود دارد منظور از اخلاق واقعی در این مقاله بررسی قرار گرفته است.علت اینکه مدیران به خصوص مدیران سطح عالی در اداره سازمان نه تنها باید متخلق به اخلاق حسنه باشند بلکه باید برمسایل و مکاتب اخلاقی تسلط داشته باشندبیان شده است. امت مهدوی یعنی امتی که با پیرو از مهدی یعنی کسی که خود هدایت شده است و پیروی از او سبب هدایت آنها می شود. این امت باید دارای ارزشهای بالایی در قالب اخلاق باشد. آن هم اخلاق واقعی از طرف خالق هستی تا از لحاظ اطمینان و ضمانت اجرایی کامل بوده و اهالی سازمان را به کمال انسانی رهنمون نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!