تاثیر ماده تثبیت کننده کاتیونی بر پایه پلی دادمک بر ویژگی های مقاومتی خمیرکاغذ OCC

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مواد چسبناک به عنوان یکی از چالش های اساسی در صنعت کاغذسازی و به ویژه فرآیند بازیافت کارتن های کنگره ای کهنه (OCC) مطرح هستند. استفاده از پلیمرهای کاتیونی تثبیت کننده یکی از مهمترین رویکردهای متداول کنترل این مواد مضر محسوب می شود. با این وجود، بدیهی است که علاوه بر ماهیت تثبیت کنندگی، بر ویژگی محصول نهایی نیز تاثیرگذار باشند. در این پژوهش، تاثیر استفاده از پلیمر کاتیونی صنعتیGL به عنوان عامل کنترل کننده مواد چسبناک در خمیرکاغذ OCC در سه سطح 4/0، 8/0 و 2/1 درصد و در دو محدوده pH 4 و 7 ویژگی های مقاومتی کاغذهای دست ساز بررسی شد. شناسایی GL توسط طیف سنجی FT-IR ثابت کرد که این ماده بر پایه پلی دادمک سنتز می شود. نتایج نشان داد که استفاده از این پلیمرکاتیونی در شرایط عملیاتی مناسب احتمالا با متاثر ساختن شکل گیری و پیوندیابی بین الیاف با خنثی سازی و سپس تثبیت و دلمه کردن مواد چسبناک و نرمه ها به الیاف سبب بهبود ویژگی های مقاومتی کاغذ دست ساز شده است. این افزایش در 4=pH و7= pHبه ترتیب برای مقاومت به کشش 35 و 30 درصد، مقاومت به ترکیدن کاغذ 12 و 10 درصد، مقاومت به فشار لهیدگی لبه در حالت حلقه (RCT) 29 و 21 درصد، مقاومت به فشار لایه میانی (CMT) 19 و 32 درصد و مقاومت به پاره شدن کاغذ 10 و 13 درصد اندازه گیری شد. به عنوان یک نتیجه گیری کلی، استفاده از 4/0 درصد پلیمرکاتیونی در 7pH= به عنوان مقدار بهینه تثبیت کننده کاتیونیGL برای کاربردهای صنعتی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
605 تا 616
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!