تحلیل شاخص های عملکردی بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تحلیل شاخص های عملکردی اورژانس معیاری برای درک عملکرد ارائه خدمات این بخش هست. لذا هدف این مطالعه تحلیل شاخص های عملکردی بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی شهر کرمانشاه بود.

روش پژوهش

پژوهش توصیفی مقایسه ای بود و برای هفت بیمارستان آموزشی شهر کرمانشاه در سال 1397 انجام شد. داده ها با استفاده از چک لیست که بر اساس شاخص های عملکردی بخش اورژانس تهیه و روایی آن تایید شد، جمع آوری شدند. داده ها از واحد آمار و فناوری اطلاعات معاونت درمان جمع آوری، با نرم افزار SPSS20 تحلیل و در قالب جداول توصیفی تحلیلی ارائه شدند.

یافته ها

نتایج برای نه شاخص عملکردی اورژانس نشان داد که تعداد مراجعین به تمام بیمارستان ها افزایش یافته است. درصد بیماران تعیین تکلیف شده ظرف مدت شش ساعت در پنج بیمارستان و خارج شده ظرف مدت 12 ساعت در چهار بیمارستان افزایش، ترک اورژانس با رضایت شخصی در چهار بیمارستان کاهش و احیاء ناموفق در شش بیمارستان افزایش یافته است. میانگین زمان تریاژ سطح چهار در بیش تر مراکز افزایش یافته بود ولی اختلاف زمان تریاژ سطح پنج بیش تر بود و کم ترین اختلاف در تریاژ سطح یک بود.

نتیجه گیری

اجرای طرح تحول نظام سلامت در مراکز عمومی و تخصصی تاثیر متفاوتی در شاخص های عملکردی اورژانس داشت. افزایش متخصص و متخصص طب اورژانس در مراکز عمومی و روان پزشکی تاثیری نداشته ولی در مراکز تخصصی باعث بهبود عملکرد شده است. هم چنین ایجاد سامانه الکترونیکی جهت ثبت داده ها، تحلیل بهتری از عملکرد میانگین تریاژ خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!