ارائه چارچوبی بر پایه روش دیمتل برای استخراج و رتبه ‎بندی عوامل اصلی پیاده‎ سازی موفق مدیریت دانش در شرکت های آب و فاضلاب شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش، با هدف بررسی شاخص های کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکت های آب و فاضلاب شهری و ارائه یک مدل تلفیقی تفسیری-علی صورت گرفته است. ابتدا با مطالعه ادبیات تحقیق، از بین تعداد زیادی از عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش، 9 عامل به عنوان عوامل اصلی انتخاب شده است. پس از تایید شاخص های مرتبط توسط خبرگان صنعت، پرسش‎نامه ای برای رتبه بندی و تعیین روابط مولفه های مربوط، بین خبرگان توزیع شد. با استفاده از رویکرد DEMATEL یک مدل ساختاری شکل گرفت و سپس روابط علی میان عوامل به‎وسیله دیاگرام اثر-ارتباط ترسیم شد. تحلیل نتایج نشان می دهد که از بین عوامل مورد بررسی، استراتژی و اهداف، بیشترین تاثیر را در موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت های آب و فاضلاب شهری خواهد داشت. مدل پیشنهادی برای اجرای KM براساس نتایج مطالعه وضعیت فعلی جامعه مورد مطالعه ارائه شده است. در این تحقیق 9 عامل برای پیش بینی موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در نظر گرفته شد که این عوامل درمجموع شامل 62 مولفه هستند. در مرحله اول برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج آزمون های انجام شده نشان می دهد ازنظر خبرگان صنعت آب و فاضلاب، شاخص های درنظر گرفته شده در این پژوهش، می توانند نقش کلیدی در موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت های آب و فاضلاب شهری داشته باشند. این تحقیق اطلاعات ارزشمندی ارائه می دهد که امید است در این بخش کسب و کار به‎ طور موثری به اجرای مدیریت دانش کمک کند. همچنین راه‎کاری برای توسعه موثر مدیریت دانش با روشی گام به گام فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!