پهنه بندی عنصری و ژئوشیمی کانسنگ سولفیدی در کانسار روی و سرب تیپ رسوبی-بروندمی آب باغ، جنوب شرقی کمربند فلززایی ملایر-اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کانسار روی-سرب تیپ رسوبی-بروندمی آب باغ در بخش میانی پهنه سنندج-سیرجان و منتهی الیه جنوب شرقی کمربند فلززایی ملایر-اصفهان واقع شده است. کانه زایی روی و سرب در این کانسار در دو افق کانه دار در سنگ های آواری-کربناتی ژوراسیک بالایی-کرتاسه تحتانی و کربناتی کرتاسه زیرین به صورت چینه سان و چینه کران تشکیل شده است. پهنه بندی شیمیایی افقی و عمودی در کانسنگ سولفیدی افق 1 کانسار آب باغ به خوبی قابل مشاهده است؛ به گونه ای که افزایش نسبت Pb/Ag از پایین به بالا و نسبت های Pb/(Zn+Pb) و Cu/(Zn+Pb) از بالا به پایین در رخساره کانسنگ توده ای و کاهش نسبت های Zn/Al2O3 و S/Al2O3 و عنصر مس و افزایش عنصر باریم از محل گسل همزمان با رسوبگذاری به سمت های حاشیه ای (به صورت افقی) کانسار مشاهده می شود. در کانسنگ سولفیدی افق 1 کانسار آب باغ همبستگی قوی مثبت بین عناصر کادمیوم و کبالت با روی و نقره با سرب مشاهده می شود. عناصر نادر خاکی در کانسنگ سولفیدی دارای تمرکز پایینی است اما با این وجود، محتوای عناصر نادر خاکی در رخساره کانسنگ لایه ای به نسبت رخساره های توده ای و رگه-رگچه ای بیشتر می باشد. محتوای آهن و کادمیوم اسفالریت از حاشیه به سمت مرکز افزایش پیدا می کند که نشان دهنده کاهش حرارت سیال کانه ساز به مروز زمان است. خصوصیات ژئوشیمیایی کانی های اسفالریت و پیریت نشان دهنده ته نشست آن ها در محیط بی هوازی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!