رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

طی دو دهه اخیر، گرایش فرایند مصرف کنندگان به محصولات دوستدار طبیعت و افزایش مسئولیت های اجتماعی سازمان ها باعث رشد مباحث رفتار اخلاقی در حوزه بازاریابی شده است. بنابراین، مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه زیست محیطی فرهنگ و رفتار با نقش مداخله گر جنسیت بر قصد خرید اخلاقی صورت گرفته است.

روش

روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری داده ها یک تحقیق پیمایشی - مقطعی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در شهر کرج بوده و نمونه ای به تعداد 150 نفر از دانشجویان انتخاب شده اند. روش نمونه گیری این مطالعه، روش نمونه گیری تصادفی می باشد. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد است. روش های آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها در این مطالعه، روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS و SPSS می باشد.

یافته ها: 

آمار توصیفی مربوط به سازه های پژوهش نشان می دهد میانگین داده ها بین عدد 3/3 تا 6/3 در نوسان است و متغیرهای «کنترل رفتاری درک شده» و «قصد خرید اخلاقی» بیشترین میانگین را دارد. دامنه تغییرات داده ها کمتر از 4 می باشد. «جهت گیری بلندمدت» کوچکترین دامنه تغییرات را دارد و انحراف معیار آن نیز از سایر متغیرها کوچکتر است که نشان از وحدت نظر میان پاسخ دهندگان است. میانه و مد نشان می دهد بیشتر افراد، گزینه متوسط و زیاد (عدد 3 و 4) را انتخاب کرده اند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان می دهد که عواملی همچون جمع گرایی، جهت گیری بلندمدت، جهت گیری انسان و طبیعت، نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و جنسیت بر قصد خرید اخلاقی تاثیرگذار هستند. همچنین نتایج نشان می دهد که جهت گیری بلندمدت بر روی هنجارهای ذهنی تاثیری ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!