بررسی میزان بقای کلیه پیوندی در بیماران پیوند شده در بیمارستان شهید هاشمی نژاد طی سالهای 92-1387

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به پیشرفت های درمانی و استفاده از درمان های جدید در پیوند کلیه، همواره نیاز به ارزیابی میزان بقای کلیه پیوندی و بیمار و نیز بررسی تاثیر درمان های جدید وجود دارد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان بقای کلیه پیوندی و بیمار در بیماران پیوند شده طی سال های 92-1387 در بیمارستان شهید هاشمی نژاد انجام شد.

روش بررسی

مطالعه گذشته نگر حاضر در ارتباط با 750 بیمار پیوند شده انجام شد. با استفاده از چک لیست ویژگی های دموگرافیک گیرنده و دهنده، ویژگی های نارسایی کلیه، سابقه پیوند قبلی، منبع پیوند و عملکرد آن، رد پیوند و وضعیت بیمار در آخرین پیگیری ثبت گردید. اطلاعات در نرم افزار SPSS 23 وارد شد و با استفاده از جداول عمر و آنالیز کاپلان مایر (Kaplan-Meier) و میزان بقای کلیه پیوندی و بیمار محاسبه گشت.

یافته ها: 

میانگین طول مدت بقای بیماران بر اساس آنالیز کاپلان مایر 1±85 ماه بود. میزان بقای بیمار در گروه سنی بالاتر از 40 سال و میزان بقای کلیه پیوندی در بیماران با علت نارسایی کلیه نامشخص و دیابت پایین تر بود. میزان بقای کلیه پیوندی در بیماران با DGF (Delayed Graft Function) کمتر از بیماران با  SGF(Slow Graft Function) یا EGF (Excellent Graft Function) بود. جنس گیرنده، گروه خونی، دیالیز پیش از پیوند، منبع پیوند و جنس دهنده تاثیری بر میزان بقای پیوند و بیمار نداشت.

نتیجه گیری:

 نتایج مطالعه حاضر نشان دادند که میزان بقای هفت ساله کلیه پیوندی و بیمار در بیماران پیوند شده در این مطالعه به ترتیب 79 و 80 درصد بوده و میانگین طول مدت بقای کلیه پیوندی و بیمار به ترتیب 84 و 85 ماه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!