مهار پلیمریزاسیون ماده هم (Heme)، مکانیسم اثر ضد مالاریایی اختصاصی Phlomis caucasica Rech.f.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مالاریا یکی از مهم ترین بیماری های انگلی در انسان است که روزانه منجر به مرگ 1200 نفر می شود. این بیماری توسط پلاسمودیوم ایجاد می شود. انگل پلاسمودیوم، هموگلوبین موجود در گلبول قرمز را به هم (Heme) آزاد و اسیدهای آمینه، هیدرولیز می کند. این انگل برای سمیت زدایی هم آزاد تولید شده، مجهز به سیستم اختصاصی دفع سمیت هم می باشد که مهم ترین مکانیسم، پلیمریزه شدن هم می باشد. لذا پی بردن به ترکیبات مهارکننده ی پلیمریزاسیون هم، دارای اهمیت بسزایی در کشف ترکیبات ضد مالاریا می باشد.

هدف

بررسی مکانیسم مهار پلیمریزاسیون هم برخی از گیاهان خانواده نعناییان با پتانسیل اثر ضدمالاریایی هدف کلی این تحقیق می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه، هفت گیاه از خانواده نعناییان با متانول بوسیله روش ماسراسیون عصاره گیری شدند. برای بررسی فعالیت مهار پلیمریزاسیون هم عصاره های گیاهی از روش ITHD (Inhibition Test of Heme Detoxification) استفاده شد. همین کلراید: تویین 20 و نمونه ها با نسبت 9:9:2 در پلیت 96 چاهکی مخلوط و به مدت 24 ساعت در دمای ºC60 انکوبه شدند. جذب محلول ها با دستگاه الایزاریدر در طول موج  nm405  بررسی و درصد مهار پلیمریزاسیون هم آنها محاسبه شد. از کلروکین دی فسفات به عنوان کنترل مثبت استفاده شد. گیاهان موثر با روش ماسراسیون توسط حلال های اتردوپترول، کلروفرم، متانول، متانول 70: آب 30 (هیدروالکلی 70%) و آب فرکشنه و اثر مهار هم زدایی آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

عصاره متانولی Marrubium astracanicum Jacq. وPhlomis caucasica Rech.f.  قادر به مهار پلیمریزاسیون هم به ترتیب 40 و 35% می باشند. بررسی فرکشن ها نشان داد فرکشن آبی P. caucasica به طور کامل (100%) پلیمریزاسیون هم را مهار می کند.

نتیجه گیری: 

فرکشن آبی گیاه گوش بره قفقازی (P. caucasica) با مکانیسم اختصاصی مهار هم زدایی، برای رسیدن به ترکیبات مهارکننده ی پلیمریزاسیون ماده هم در روند کشف داروی ضدمالاریا معرفی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2097985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!