تبیین فرآیند تصمیم گیری جهت سقط یا تداوم در زنان دارای بارداری ناخواسته: یک مطالعه نظریه پایه

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

طی چرخه زندگی، عده ای از زنان، بارداری ناخواسته را تجربه می کنند. بنابراین مجبور به تصمیم گیری در مورد ختم یا تداوم بارداری هستند. اگرچه این فرآیند تصمیم گیری همواره رخ می دهد، اما تحقیقات کمی بر این فرآیند پیچیده، پویا، متغیر و وابسته به زمینه متمرکز شده اند؛ لذا این مطالعه با هدف تبیین فرآیند تصمیم گیری جهت سقط یا تداوم در زنان دارای بارداری ناخواسته انجام گرفته است.

روش بررسی

این مطالعه از نوع کیفی با رویکرد نظریه پایه است. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه غیرساختار یافته و عمیق با 29 مشارکت کننده طی اردیبهشت 1395 تا فروردین 1396 در شهر تبریز انجام گرفت. نمونه گیری به صورت هدفمند، آغاز و سپس تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل، هم زمان با جمع آوری داده ها با استفاده از نسخه 10 نرم افزار MAXQDA انجام یافت.

یافته ها: 

تحلیل داده ها منجر به استخراج چهار طبقه محوری «تهدید پنداری»، «مقاومت آمیخته به تردید»، «منابع و ارزش های موثر بر تصمیم گیری» و «قبول تصمیم و تایید» با متغیر مرکزی تاییدپذیری شد؛ بدین معنی که فرآیند تصمیم گیری در زنان دارای بارداری ناخواسته با درک تهدید به عنوان دغدغه اصلی شروع می شود که این امر منجر به مقاومت آن ها در برابر پذیرش بارداری ناخواسته می گردد. سپس مواجهه با تهدیدات ناشی از سقط، موجب تردید و دودلی در انجام سقط می شود. در این میان زنان، متاثر از ارزش های اعتقادی و با توجه به منابع حمایتی، سعی به انتخاب مسیری دارند که حداقل آسیب و تهدید و حداکثر مقبولیت و تاییدپذیری را داشته باشد. قبول تصمیم و تایید آن نیز پیامد و نتیجه فرآیند تعاملی تصمیم گیری است.

نتیجه گیری:

 آن چه که نظریه تصمیم گیری جهت سقط یا تداوم بارداری ناخواسته را از نظریه های عمومی تصمیم گیری متمایز می کند، تاییدپذیری آن از بعد اجتماعی می باشد. پذیرش اجتماعی سقط و فرزندآوری، همسو با ارزیابی اخلاقی از سن و مرحله رشد جنین، مسیر تصمیم گیری در بارداری ناخواسته را براساس تاییدپذیری آن هدایت می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
380 تا 400
لینک کوتاه:
magiran.com/p2098087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!