پیش بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس اضطراب سلامت و استرس ادراک شده با نقش میانجی خود ناتوان سازی درزنان متاهل شاغل دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران درسال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با فراهم شدن زمینه ایفای نقش های اجتماعی پررنگ تربرای زنان ومواجهه زنان متاهل شاغل با تعدد نقش،توجه به بهزیستی روانشناختی آنان ضروری به نظر می رسد ،لذا  مطالعه حاضربا هدف پیش بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس اضطراب سلامت و استرس ادراک شده با نقش میانجی خود ناتوان سازی در زنان متاهل شاغل انجام گرفته است.

روش کار

پژوهش حاضر ازنوع همبستگی است. جامعه آماری آن را زنان متاهل 60-20 سال شاغل در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال1397 تشکیل می دادند که به روش سرشماری به تعداد 266 نفروارد مطالعه شدند. ابزارمطالعه پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی ، مقیاس بهزیستی روانشناختی Ryff ، مقیاس استرس ادراک شده،فرم کوتاه پرسشنامه اضطراب سلامت و مقیاس خودناتوان سازی بوده است که داده ها در نرم افزارهای SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد اضطراب سلامتی،استرس ادراک شده و خودناتوان سازی در مجموع48% ازواریانس بهزیستی روانشناختی را پیش بینی می کنند همچنین استرس درک شده و اضطراب سلامتی 43% ازواریانس خودناتوان سازی را پیش بینی واز این طریق بهزیستی روانشناختی را تحت تاثیر قرارمی دهند.

نتیجه گیری

با توجه به تاثیر منفی استرس ادراک شده،اضطراب سلامتی وخودناتوان سازی بربهزیستی روانشناختی زنان متاهل شاغل و با در نظر گرفتن اهمیت سلامت زنان شاغل که هم در خانواده وهم در محیط های کاری ایفای نقش می  کنند ،توصیه می شود سازمان های ذیربط در جهت کنترل عوامل یاد شده و سایر عوامل احتمالی برنامه های مناسب تدارک ببینند

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2098768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!