شناسایی و تعیین عوامل موثر در بعد تصمیم گیری مدیریت خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بهره گیری از شیوه های بهینه خرید در بخش تجهیزات سرمایه ای پزشکی در کنار اجرای قوانین و مقررات می تواند به عنوان راهی برای حرکت به سمت خریدی هوشمندانه و افزایش سطح دسترسی گروه های آسیب پذیر به دریافت خدمات و گسترش عدالت مطرح شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر در تصمیم گیری خرید تجهیزات سرمایه ای پزشکی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

مواد و روش ها

در این پژوهش کاربردی که در سال 97 انجام شده است، جامعه آماری پژوهش را مدیران، روسا و سرپرستان بخش های تشخیصی و درمانی و بخش تجهیزات پزشکی بیمارستان های دانشگاه و مدیران و کارشناسان تجهیزات پزشکی ستاد دانشگاه که 631 نفر بودند تشکیل دادند. نمونه پژوهش 431 نفر بودند که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخت بود که پس از تایید روایی و پایایی آن، داده ها جمع آوری و در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند.

نتایج

موثرترین متغیر واقعی بودن قیمت تجهیزات سرمایه ای در زمان خرید با ضریب رگرسیون 368/0 بوده و در مقابل کم اثرترین متغیر در این زمینه بازار فروش رقابتی یا انحصاری با ضریب رگرسیون 162/0 می باشد.

نتیجه گیری

مراکز درمانی برای خرید تجهیزات سرمایه ای باید از معیارهای استاندارد تصمیم گیری استفاده کنند. با توجه به نقش حساس شناسایی و انتخاب بهترین مارک برای خرید تجهیزات و همچنین هزینه هایی که این خریدها به نظام سلامت وارد می کند، استفاده از معیارهای کمی و کیفی و همچنین  بهره گیری از نظر خبرگان بسیار حائز اهمیت می باشد؛ تا از این طریق بتوان تجهیزاتی با صرفه به لحاظ اقتصادی و همچنین با کیفیت جهت ارائه خدمات مناسب تدارک دید.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2099091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!