ارزیابی اثرات احداث بزرگراه خرم زال بر مسائل اقتصادی اجتماعی روستائیان جنگل نشین (بررسی موردی: روستای قلعه نصیر، استان لرستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

راه و توجه به حمل ونقل جاده ای از مهم ترین نیازهای روستاییان است که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در توسعه یک منطقه محسوب می شود، بدون شک روستاها با توسعه راه های ارتباطی و به خصوص ایجاد بزرگراه ها، از امکانات بهتر و بیش تری برخوردار شده و معضلات و مشکلات آن ها نیز کاهش می یابد. در این پژوهش، مهم ترین پیامدها و عوامل تاثیرگذار بزرگراه خرم زال بر وضعیت جنگل نشینان با استفاده از روش تجزیه وتحلیل SWOT تدوین شد. به این منظور ابتدا با استفاده ازنظر کارشناسان امر نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید احداث بزرگراه جمع آوری شده و با استفاده از روش SWOT مشخص شد که منطقه در وضعیت استراتژی رقابتی قرارگرفته و می توان با استفاده از نقاط قوت، اثرات نقاط تهدید پیش رو را تا حدی کنترل نمود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تسهیل در عبور و مرور (وزن نهایی فاکتور= 04/245) مهم ترین عامل تاثیرگذار و قوت بر وضعیت جنگل نشینان است. تخریب پوشش جنگلی منطقه (وزن نهایی فاکتور= 09/192) و کاهش سطح جنگل ها (وزن نهایی فاکتور= 8/176) و جذب گردشگر (وزن نهایی فاکتور= 2/103) به ترتیب مهم ترین نقاط ضعف، تهدید و فرصت گزارش می شوند. ازنظر توسعه یافتگی می توان بیان داشت که منطقه موردبررسی علی رغم برخورداری از شبکه جاده ضعیف و ساده (α= -0.25 β= 0.5) از خدمات بالایی برخوردار بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p2099278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!