نقش ژئونوریسم در توسعه گردشگری روستایی (مطالعه موردی: قمصر کاشان)

چکیده:

امروزه جهانگردی (توریسم) به عنوان یک منبع مهم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است. زمین گردشگری (ژئوتوریسم) یکی از از انواع گردشگری است،که زیر شاخه اکو توریسم می باشد. زمین گردشگری بعد از موضوع ژئوپارک ها از سال 2000 میلادی مورد توجه یونسکو قرار گرفت. در زمین گردشگری پدیده های طبیعی وتماشایی عمومی برای معرفی به گردشگران مورد بررسی قرار می گیرد. قرار گرفتن ایران در عرض جغرافیایی میانه و نیز کمربند الپی باعث شده است که این سرزمین از تنوع اشکال و پدیده های زمین شناسی و ژئومورفولوژی برخوردار باشد و به همین دلیل جزء پنج کشور اول دنیا از نظر تنوع و چشم اندازهای طبیعی باشد. امروزه ژئوتوریسم به عنوان یکی از شاخه های نوین گردشگری در دنیا، گردشگران زیادی را به خود جلب نموده است، که در این میان کاشان و به تبع آن منطقه قمصر ضمن برخورداری از جاذبه های فرهنگی و هنری گردشگری از قابلیت های بی نظیر گردشگری مبتنی بر ژئوتوریسم برخوردار است.هدف از این پژوهش بررسی ژئوتوریسم منطقه قمصر و نقش آن در توسعه گردشگری است که برای انجام این تحقیق داده ها و اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی ، کتابخانه ای و همچنین روش میدانی و از طریق پیمایشی و مصاحبه گردآوری گردیده و با استفاده از نرم افزار  GIS تجزیه و تحلیل شده است.نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل بر اساس منابع موجود محیط و جمع بندی لایه های اطلاعاتی در قالب نقشه ، نشاندهنده پتانسیل و ظرفیت های منطقه قمصر در زمینه  جاذبه های ژئوتوریستی مانند چشمه آب معدنی صالح ، رودخانه قمصر ، معادن سنگ ، دشت میدان قمصر ، سنگ سیل قمصر ، دشت جوره ، غار دیو ، قلعه دختر، دایک ها ، سیل ها، جاده قهرود و ناهمواریهای موجود در منطقه  می باشد که این جاذبه ها می تواند از طریق یک برنامه ریزی اصولی، در کنار جاذبه های اکوتوریستی باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2099482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!