تغییرات pH شکمبه، غلظت خونی سرم آمیلوئید آ و هاپتوگلوبین در گاوهای شیرده هولشتاین تازه زا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه

تشخیص شرایط التهابی مبتنی بر پروتئین های فاز حاد (APPs) در خون برای مدت طولانی در پزشکی انسانی مورد استفاده قرار گرفته است و اخیرا به عنوان یک ابزار تشخیصی در دامپزشکی مورد توجه می باشد.

اهداف

هدف از این مطالعه بررسی تغییرات مقدار برخی پروتئین های فاز حاد به عنوان پروتئین های فاز حاد اصلی در گاوهای شیری در روز اول پس از زایمان و ارتباط آنها با تغییرات PH شکم.

روش کار

در مجموع 106 راس گاو شیری تازه زا از نژاد هولشتاین به صورت تصادفی در دو فصل زمستان و تابستان 1395 به طور تصادفی انتخاب شدند. نمونه های مایع شکمبه از طریق لوله معده جمع آوری شد و نمونه های خون از ورید دمی به صورت همزمان در روزهای 4، 11 و 18 بعد از زایمان اخذ گردید. اندازه گیری pH شکمبه در مایعات شکمبه و SAA و Hp در نمونه های خون طی چند روز پس از زایمان انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مختلط نرم افزار آماری SAS و همبستگی بین فراسنجه ها بررسی شد. نمره وضعیت بدنی، شکم زایش و تولید شیر شکم قبل به عنوان اثرات ثابت و گاو به عنوان اثر متغیر در مدل قرار گرفتند. اختلاف میانگین ها با آزمون چند دامنه ای توکی و سطح معنی داری 5% ≥ تعیین شد و بیش از 5 تا 10% به عنوان تمایل به معنی داری در نظر گرفته شد.

نتایج

نتایج آزمایش نشان داد در کل گاوهای مورد بررسی، مقدار pH مایع شکمبه در نمونه های تابستان (33/6) در مقایسه با زمستان (46/6) کمتر بود (05/0 (P <. pH مایع شکمبه به طور معنی داری در گاوهای گروه 8/5 pH≤ (66/5) در مقایسه با گاوهای دارای pH طبیعی (47/6) کمتر بود (0001/0 (P و H (08/0 (P =p بین گاوهای با pH شکمبه 8/5 و کمتر در مقایسه با گاوهای دارای pH شکمبه طبیعی تفاوت معنی دار نداشت. نتایج آزمایش نشان داد بین pH شکمبه و پروتئین های سرم آمیلوئید آ و هاپتوگلوبین همبستگی معنی داری وجود نداشت (05/0  > p. هیچگونه همبستگی معنی داری بین pH شکمبه و غلظت پروتین های فاز حاد در هر دو گروه pH ≤5.8 و pH> 5.8 وجود نداشت. 

نتیجه گیری نهایی:

نتایج این مطالعه نشان داد که کاهش pH شکمبه در گاوهای شیری پس از زایمان با افزایش میزان SAA و Hp خون مرتبط نیست.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
87 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!