ارزیابی سمیت و آنژیوژنز نانو ذره اکسید روی سنتزشده با عصاره آبی گیاه مرزنجوش (Origanum majorana)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 نانوذرات اکسید روی (NPs ZnO)، با توجه به ویژگی های شاخصی همچون خاصیت ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی که دارد، توجه محققان را جلب کرده است. در مطالعه حاضر، خواص سیتوتوکسیک و ضد رگ زایی نانوذرات اکسید روی تهیه شده به روش سبز از عصاره گیاه مرزنجوش ( (Origanum majorana مورد بررسی قرار گرفت.

روش تحقیق:

 اثرات سیتوتوکسیک نانوذرات اکسید روی، توسط آزمون MTT بر روی سلول های HUVEC، MDA-MB-231 و Hep-G2 مورد بررسی قرار گرفت. به منظور ارزیابی اثرات ضد رگ زایی در مدل In vivo، 48 تخم مرغ بارور نژاد Ross به صورت تصادفی به 6 گروه شامل: چهار گروه تیمار با غلظت های مختلف 125، 250، 500 و μg/ml 1000 و یک گروه شاهد و یک گروه شاهد آزمایشگاهی تقسیم شدند. پس از 12 روز انکوباسیون، تعداد و طول عروق خونی غشای کوریوالانتوئیک جنین جوجه بررسی گردید. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری Image J و SPSS (ویرایش 16) و با کمک آزمون های آماری ANOVA یک طرفه و LSD در سطح معنی داری 0/05<p تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها:

 نتایج نشان داد نانوذرات اکسید روی، اثرات سیتوتوکسیک وابسته به غلظت با مقادیر IC50 ، 60، 15 و 80 میکروگرم در میلی لیتر ایجاد کرد. تعداد و طول عروق پرده کوریوآلانتوئیک همراه با قد و وزن جنین جوجه در نمونه های تحت تیمار با غلظت های مختلف نانوذرات به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد کاهش یافت (0/05<p).

نتیجه گیری: 

نانوذرات اکسید روی تولیدشده به روش سبز از عصاره گیاه مرزنجوش احتمالا دارای خصوصیات سیتوتوکسیک شدیدتری برای سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های سالم بوده و می تواند دارای پتانسیل ضد رگ زایی نیز باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!