تشخیص عوامل موثر بر سطح سواد سلامت بزرگسالان با استفاده از الگوریتم فراابتکاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

سواد سلامت یک شاخص جهانی در تعیین میزان سواد افراد جامعه در حوزه سلامت فردی و اجتماعی است. برای بهبود سلامت در یک جامعه، اندازه گیری و شناسایی عوامل موثر در میزان سواد سلامت امری ضروری است. هدف از انجام این مطالعه تشخیص و تعیین عوامل موثر بر سطح سواد سلامت بزرگسالان با استفاده از یک الگوریتم فراابتکاری می باشد. 

مواد و روش ها:

در این مقاله، از یک مدل ترکیبی با استفاده از الگوریتم بهینه سازی خفاش و الگوریتم های یادگیری ماشین برای تعیین عوامل موثر بر سواد سلامت بزرگسالان استفاده شده است. در این مدل، الگوریتم های ماشین بردار پشتیبان و الگوریتم K-نزدیکترین همسایه برای دسته بندی داده ها به کار برده شده است. مجموعه داده مورد استفاده از یک مطالعه توصیفی-تحلیلی که برای سنجش میزان سلامت بزرگسالان در استان خراسان جنوبی در سال 1396 بر روی 2133 نمونه انجام شده، استخراج شده است.

نتایج

در این مطالعه، الگوریتم ترکیبی بهینه سازی خفاش و الگوریتم K-نزدیکترین همسایه با %93.76 صحت و %95.47 دقت توانسته است عوامل موثر در سطح سواد سلامت بزرگسالان را شناسایی نماید. همچنین از الگوریتم ترکیبی بهینه سازی خفاش و ماشین بردار پشتیبان با %96.25 صحت و %97.99 دقت نتیجه بهتری حاصل شده است. نتایج تحلیلی نشان می دهد که دو حیطه دسترسی به منابع و استفاده از منابع در پایین بودن سطح سواد سلامت بزرگسالان استان خراسان جنوبی تاثیرگذار است.

نتیجه گیری

با توجه به عملکرد هوشمندانه مدل پیشنهادی می توان از این ابزار برای تحلیل داده های مربوط به سواد سلامت بزرگسالان استفاده نمود. این ابزار فاقد نیاز به تحلیل های آماری است و می تواند با سرعتی مناسب، نتایجی با دقت بالا در اختیار متخصصان قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!