راه اندازی آزمون ممانعت از نورآمینیداز جهت تعیین تحت تیپ نورآمینیداز ویروس های آنفلوانزای پرندگان در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هنگام شناسایی ویروس های آنفلوانزای تیپ A علاوه بر تعیین تحت تیپ هماگلوتینین ویروس که به وسیله روش های سرولوژی و مولکولی روتین امکان پذیر است، نیاز به شناسایی تحت تیپ نورآمینیداز (NA) خصوصا در رخدادهای ویروس های H5 و H7 (آنفلوانزای فوق حاد یا کم حدت) نیز هست. این امر غالبا به وسیله روش های مولکولی صورت می گیرد. از سال 1971 سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیشنهاد کرد که آنتی ژن های نورآمینیداز ویروس های آنفلوانزای A بر اساس آزمون ممانعت از نورآمینیداز به تحت تیپ های مختلفی تقسیم شوند. در آزمایشگاه های مرجع تخصصی مانند آزمایشگاه های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) تست ممانعت از نورآمینیداز برای شناسایی تحت تیپ نورآمینیداز ویروس های آنفلوانزای پرندگان انجام می شود. با توجه به اهمیت و ارزش این تست و لزوم کاربرد آن، در این مطالعه سعی شد تا تست ممانعت از نورآمینیداز کلاسیک برای شناسایی تحت تیپ NA در نمونه های سرمی و هم در نمونه های ویروسی طبق پروتکل OIE راه اندازی گردد. برای تایید نتایج تست، از روش واکنش زنجیره پلی مراز معکوس با کمک پرایمرهای اختصاصی تحت تیپ به صورت همزمان استفاده شد. بر اساس نتایج حاصله پروتکل راه اندازی شده توانایی شناسایی و تفکیک تحت تیپ های مختلف آنتی ژن یا آنتی سرم نورآمینیداز را دارد. تست ممانعت از نورآمینیداز تستی کاربردی است که در امور تشخیصی و تحقیقاتی و از جمله هنگام تفکیک پرنده های بیمار از واکسینه (DIVA) خصوصا در مناطقی که ویروس اندمیک شده و سیاست واکسیناسیون اجرا می شود و نیز در آزمایشگاه های مرجع از جمله موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کاربرد دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!