پایش مولکولی کلنی موش های آزمایشگاهی نژادNIH موسسه رازی از نظر آلودگی به باکتری لپتوسپیرا اینتروگنس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باکتری لپتوسپیرا اینتروگنس(Leptospira interrogans)، عامل بیماری لپتوسپیروز است که یکی از بیماری های مهم مشترک میان انسان و حیوانات می باشد. یکی از مهم ترین توصیه های انجمن بین المللی در رابطه با حیوانات آزمایشگاهی، استفاده از حیوانات با فلور میکروبی مشخص می باشد. بر این اساس، توصیه فدراسیون انجمن های علوم حیوانات آزمایشگاهی اروپا (FELASA)، پایش های تشخیصی جهت بررسی وضعیت آلودگی حیوانات به عوامل میکروبی مختلف الزامی می باشد. در این تحقیق میزان شیوع این باکتری در کلنی موش های آزمایشگاهی نژاد NIH مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی در سال 1396 مورد بررسی قرار گرفت. 74 سر موش پرورشی بالغ (در محدوده وزنی 35-30 گرمی و سن 8-6 هفته) بصورت تصادفی از هر دو جنس نر و ماده از کلنی پرورشی و 6 سر موش وحشی نیز بوسیله تله های زنده گیری از بیرون از ساختمان های پرورشی صید و بعد از کشتن به روش انسانی و کالبدگشایی، نمونه برداری از بافت کلیه آنها صورت گرفت و پس از آماده سازی، روش PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی باکتری لپتوسپیرا اینتروگنس انجام گردید. جهت طراحی و تهیه نمونه کنترل مثبت، با استفاده از ترانسفورمیشن پلاسمید pGEM - T easy vector حاوی قطعه ژن بیماری زای LipL32 در E.coli جهت تکثیر ژن و سپس استخراج آن صورت گرفت. از نمونه های بررسی شده، هیچگونه مورد مثبتی مشاهده نگردید. بر طبق دستورالعمل FELASA می توان چنین نتیجه گیری نمود که با اطمینان 9/99%، آلودگی به لپتوسپیرا اینتروگنس در کلنی موش های نژاد NIHموسسه رازی منتفی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2100491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!